Kvinna med apelsinhalvor framför ögonen.

Kostillskott och vitaminer för friskare ögon

Kost som innhåller rikligt med bra vitaminer för ögon samt anpassade kostillskott för ögon kan göra dina ögon både friskare samt förebygga framtida problem med synen. Vi har komponerat ihop en lista med de bästa ögonvitaminerna och kosttilskott för ögon som gynnar din syn och gör dina ögon friskare. Läs mer här! 

Fungerande ögon är en så självklar del av oss att det kanske är lätt att glömma att de med behöver kärlek och rätt mat för att må som allra bäst. Vilka kosttillskott för ögon som är bäst för oss, oavsett ålder, kommer vi att gå in lite närmare på i detta inlägg. Vilka ögonvitaminer och kosttillskott för ögon finns det? Vad ska du tänka på om du vill hitta de bästa kosttillskott för dina ögon? Vitaminer som är bra för ögonen är enkelt att inkludera i den vardagliga kosten eftersom de flesta av råvarona redan som oftast är en del av vår alldagliga kostcirkel. 

Du har säkert hört talas om att morötter och andra orangea frukter och grönsaker gynnar hälsosamma ögon och förbättrar din syn. Betakaroten som finns i exempelvis morötter är ett A-vitamin som hjälper delar av ögat att fungera bättre. Men att äta sig till friskare ögon, kräver mer än så. Allt vi äter har givetvis en påverkan på vår syn och vårt allmänna välmående.

Det är därför en god idé att äta extra kosttillskott för synen för att bevara synen så god som möjligt så länge man kan! Även om synen blir sämre med åldern, så finns det flera kosttillskott för ögon och vitaminer som kan hjälpa dig att bevara synen så länge du bara kan. 

Vitaminer som är bra för ögonen

Bra vitaminer för ögonen är sådana som du kan finna i flera varor och kosttillskott som är till för att bidra med en hälsosam syn. Det finns exempelvis ögon kosttillskott som inkluderar vitaminer som är bra för gula fläcken och samtidigt de innehåller andra vitaminer som är bra för ögonen i en och samma burk. Om du lider av problem med ögonen så kan det hjälpa att ändra din kost. Har du även problem med torra ögon så rekommenderas att använda ögondroppar för torra ögon.

Nedan följer en lista av de vitaminer och ämnen som du ofta kan finna i kosttillskott för ögon:

A-Vitamin: Fullkomligt livsviktig vitamin som finns i många av våra livsmedel (bland annat i matfett, blåbär, ägg, lever etc). Bidrar till bättre mörkerseende och gör gott för immunförsvaret.

Lutein: Lutein tillhör gruppen karotenoider och skyddar bland annat mot grå starr och detta ämne finns redan i våra ögon i näthinnan och den gula fläcken. Skyddar näthinnan från solens skadliga ljus.

Zeaxantin: Är också en medlem av karotenoider och finns redan i våra ögon och om du äter detta som kosttillskott eller i livsmedel så pekar det på att vara positivt för dig syn. Du finner zeaxantin i livsmedel som majs, ägg, paprika, saffran och gojibär bland annat. 

Zink: Är en livsviktig mineral och brist på zink kan leda till bland annat grå starr och andra synsjukdomar eller synförändringar. Zink finns redan i våra ögon i en del som kallas för åderhinnan. Du finner zink i livsmedel som mejeriprodukter, kött, musslor, fullkornsprodukter och nötter. 

Selen: Är ett grundämne som du finner i jorden och som är en stark antioxidant. Selen ingår i vissa enzymer som skyddar kroppens celler. Selen samverkar med vitamin E och brist på dessa vitaminer kommer att öka risken för grå starr. Selen finns i nästan all mat.

E-Vitamin: En antioxidant vitamin som dessutom är fettlöslig och hjälper till att skydda flera olika fettsyror från nedbrytning vilket i sin tur hjälper kroppens celler. Vitamin E finns i många matvaror som nötter, ägg, avokado och vegetabilisk olja. 

Omega-3: Det är viktigt att få i sig tillräckligt med Omega-3 för att bibehålla en normal syn Finns främst i fet fisk, rapsolja, chiafrön och linfrön. Är ett viktigt ämne för ögats synceller.

Hälsosam mat som bidrar till en bättre syn

Här nedan följer några livsmedel som hjälper dina ögon att hålla sig i sin allra bästa form. Det är bra att få i sig dessa födoämnen så ofta du kan, för att få i dig tillräckligt vitaminer för dina ögon. 

Ägg

Ägg

Äggulan innehåller bland annat lutein och zeaxantin som minskar risken för att utveckla ögonsjukdomar som åldersrelaterade förändringar i gula fläcken eller grå starr. Ägget innehåller också zink som är bra för att hålla näthinnan frisk och ögats förmåga att se i mörker. A-vitamin minskar risken för åldersförändringar och skyddar ögats hornhinna.

Mandlar

Mandlar

Mandlar innehåller E-vitamin som skyddar mot instabila molekyler som attackerar frisk vävnad. Konsumerar du regelbundna mängder av E-vitamin hjälper du att förhindra åldersrelaterade fläckar i gula fläcken och grå starr. Andra nötter och frön som innehåller E-vitamin är solrosfrön, hasselnötter och jordnötter.

Fet fisk

Lax

Tonfisk, lax, makrill eller ansjovis, är alla rika på omega-3, en fettsyra som behövs för näthinnan, synen och hjälper till att förhindra torra ögon. Fet fisk är alltså något av det bästa som du kan äta för en bra ögonhälsa.

Grönkål

Grönkål

Kål är känt som en ”superfood” eftersom den innehåller så många viktiga vitaminer, näringsämnen och mineraler. Grönkål är toppen för ögat! Kål innehåller antioxidanter, lutein och zeaxantin. Andra grönsaker som också innehåller goda halter av dessa näringsämnen är röd paprika, brysselkål och spenat.

Mejeriprodukter

Mejeriprodukter.

Mejeriprodukter är också bra för ögonen och synen. De innehåller A-vitamin och zink. Det zink också bidrar med är att mineralen hjälper till att transportera vitaminer till ögonen från levern. Zink finns i hela ögat men behövs framförallt för näthinnan och åldershinnan. Detta viktiga mineral hjälper också ditt mörkerseende.

Blåbär

blåbär med massa bra vitaminer för ögonen

Blåbär är fantastiska bär då de är så fulla av både vitaminer, mineraler och antioxidanter. Varför blåbär är blå beror på ett ämne som heter antocyanin som är ett ämne som skyddar kroppen mot bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Blåbär innehåller A-vitamin som skyddar ögonen från föroreningar i luften och hjälper till att motverka åldersrelaterade ögonsjukdomar. 

Så nästa gång du handlar veckans mat, glöm inte att tänka på något av det käraste du har – dina ögon! Det är viktigt att ta hand om hela sin kropp – och att inte förglömma synen, som är en av kroppens mest viktiga funktioner. Utan vår syn så är vi inte alls funktionella, så att tänka på att äta mat som förstärker synen och ger ögonen de vitaminer som de behöver är verkligen att investera i sig själv.

Lotta Karlsson

Lotta Karlsson

Trendspanare med passion för glasögon, solglasögon och linser.

  Tillbaka till magazine