Välkommen till Mina Sidor

Mina sidor är en tjänst som gör det enklare att beställa linser och glasögon. Gå med gratis och ta del av fördelarna redan idag!


  • Registrera dig med samma e-postadress som vid tidigare beställningar för att kunna se din orderhistorik
» Du måste godkänna användarvillkoren
  • Få företräde till erbjudanden

  • Upprepa tidigare beställningar

  • Se din
    orderhistorik

  • Spara alla
    dina recept

Frågor & Svar

Här hittar du vanliga frågor och svar. Kontakta gärna oss om du inte hittar svaret på din fråga, du når oss på 020-23 20 20 vardagar 8.00 -20.00 och helger 10.00 - 18.00!

Linser

  • LensWay säljer nästan alla mjuka kontaktlinser som finns på marknaden. Man kan dela upp dem i följande linstyper:

    Endags-, vecko-, eller månadslinser
    Beroende på dina behov och förutsättningar kan du välja att ersätta dina linser med ett nytt par varje dag, varje vecka, varannan vecka eller varje månad. Endagslinser passar dig som har ett aktivt liv och vill slippa rengöring och desinfektion av dina linser. Vecko- och månadslinser finns oftast i fler parametrar och passar alla typer av synfel, dessa linser tas ut varje kväll för rengöring och sätts därefter in igen nästa morgon.

    Dygnetruntlinser
    Dygnetruntlinser tillverkas av silikonbaserat material vilket gör att linserna har upp till sex gånger högre syretransmission än vanliga mjuka linser som man tar ut på kvällen. Detta gör att man kan bära linserna dygnet runt i upp till 30 dagar. Följ dock alltid din optikers rekommendation när det gäller bärtid.

    Toriska linser
    Toriska linser korrigerar brytningsfel (astigmatism). Asfäriska linser kan korrigera lättare former av brytningsfel.

    Progressiva / Bifokala linser
    Både progressiva och bifokala linser använder man när man ser dåligt både på långt och på nära håll, så kallat ålderdomsseende. Progressiva linser har en gradvis ökande plusstyrka utifrån inåt. Bifokala linser har en styrka för både långt och nära håll. Linsen är uppdelad i ringar och varannan ring har styrka för nära respektive långt håll.

    Färgade linser
    För att framhäva färgen på ljusa ögon (blå, grå, gröna) lämpar sig så kallade Enhancer-linser bäst. De förstärker och intensifierar den egna ögonfärgen utan att förändra den drastiskt. Har du mörka ögon eller vill du ändra din färg drastiskt krävs en täckande lins, så kallade opakmålad som täcker över din naturligt mörka ögonfärg och ger dig en helt annan färg. Om du vill beställa färgade linser med styrka krävs det att du har ett linsrecept. För färgade linser utan styrka behöver du inte ha ett linsrecept, men för att säkerställa att linserna passar dina ögon samt att de ger önskat resultat, rekommenderar vi ändå att du tar kontakt med en optiker för tillpassning.
  •   Synfel

    Synfel är vanligt förekommande och kan oftast enkelt korrigeras med linser. Det finns i stort sett fyra olika typer av synfel:

    1) Översynthet (hyperopi, långsynthet) - man ser sämre på nära håll (linserna har plusstyrka).
    2) Närsynthet (myopi) - man ser sämre på längre håll (linserna har minusstyrka).
    3) Astigmatism (brytningsfel) - man ser inte skarpt då ljusets brytpunkt får skärpa i olika vinklar (linserna har cylinder och axel). Detta synfel är oftast kombinerat med antingen översynthet eller närsynthet.
    4) Ålderssynthet (presbyopi) - man ser sämre på närmare håll och får svårt att läsa liten text p.g.a. att ögat har svårare att anpassa sig (linserna har en extra styrka/addition).
  • 1. Välj ditt linsmärke
    2. Ange dina linsparametrar
    3. Ange dina personuppgifter och välj betalningssätt
    Du kan välja att betala med kort, via din internetbank, via delbetalning eller få varorna skickade mot faktura (ingen avgift tillkommer). Fakturan ska betalas inom 15 dagar. Vid kortköp eller direktbetalning debiteras köpbeloppet ditt konto vid beställningstillfället.
    4. Trycka på köp. Inom en timme får du en bekräftelse på din beställning via e-post.
  • När du köper linser på nätet behöver du ange parametrar som vi listar och förklarar nedan. Du hittar ditt linsmärke och dina parametrar på ditt recept eller tidigare linsförpackning.

    Styrka (POW/PWR/SPH) Styrka anger hur stort ditt synfel är i ett plus- eller minusvärde.
    Baskurva (BC)- Baskurvan beskriver hur kupad linsen är - desto lägre värde, desto kupigare lins.
    Diameter (DIA)- Diametern är linsens storlek mätt från kant till kant på linsen.
    Cylinder (CYL)- Cylindern anger hur starkt ditt brytningsfel är.
    Axel (AX)- Axelvärdet anger vinkeln på ditt brytningsfel.
    Addition (ADD) - Addition eller extra styrka beskriver skillnaden i styrka mellan de olika fokala fälten i multifokala eller bifokala linser.

    Om du är osäker på dina linsuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundservice för råd.
  • LensWay säljer de allra flesta linser som finns på marknaden. Om du inte hittar ditt linsmärke, kan det vara så att du använder optikerns egna linsmärken. Många optiker säljer vanliga kontaktlinser under egna namn. Vi har listat optikernas egna linser här och angett originalnamnet på linsen. Då kan du själv jämföra priser och bestämma var du köper dina linser! Kontakta vår kundservice om du inte hittar ditt linsmärke så hjälper vi dig att hitta rätt.
  • Många optiker säljer originaltillverkarens kontaktlinser under egna namn. Vi har listat optikernas egna linsmärken här och angett originalnamnet på linsen. Då kan du själv jämföra priser och bestämma var du köper dina linser! Kontakta vår kundservice om du inte hittar ditt linsmärke, så hjälper vi dig att hitta rätt.
  • Om du inte har använt kontaktlinser tidigare får du lära dig att hantera linserna på rätt sätt hos din optiker, samtidigt som du gör en synundersökning.

    Om du använder endagslinser slipper du linsskötsel och kan då ta ett nytt fräscht par varje dag.

    Om du däremot använder vecko- eller månadslinser är det viktigt att du rengör dina linser noggrant. Beläggningar gör att komforten och synen minskar samtidigt som risken för infektion ökar. Se till att förvara dina linser i ett rent linsetui med ny förvaringsvätska varje dag. Om du använder dina linser sällan bör du byta förvaringsvätskan en gång i veckan, eller enligt bruksanvisning.

    Nedan följer några tips för isättning och uttagning:

    Isättning
    Tvätta händerna, ta ut linsen från förpackningen och placera linsen på ditt högra pekfinger. Kontrollera att linsen är rättvänd (kanten ska luta inåt, vissa linser har in- och utmarkering). Tag vänster hands långfinger och håll upp det övre ögonlocket. På samma gång håller du ned det nedre ögonlocket med höger hands långfinger. Titta dig själv i ögonen i en spegel och för långsamt och försiktigt linsen på ditt öga. När linsen sitter på ögat - släpp försiktigt taget om ögonlocken och blinka lätt.

    Urtagning
    Titta uppåt och håll ner ditt undre ögonlock. Dra ner linsen till det vita partiet i ögat och ta försiktigt tummen och pekfingret och ”nyp” ut linsen (inga naglar) ur ditt öga.
  • Kontaktlinser är för många människor ett sätt att förenkla livet och se bra ut. För ett hälsosamt linsbärande är det viktigt att du enbart använder linsmärken som du har blivit tillpassad av en optiker och att du följer din ordination när det gäller bärtid. Vi rekommenderar att du kontrollerar dina ögon hos optikern minst en gång om året.

    De vanligaste anledningarna till problem med kontaktlinser, såsom ögoninfektion, är slarvig hantering och att man använder linserna längre än man har blivit ordinerad. Studier har visat att risken för infektioner minskar när det är enkelt och billigt att skaffa linser, för då byter man sina linser i rätt tid. Därför vill vi på LensWay alltid erbjuda dig det enklaste och billigare sättet att köpa linser på.

    När dina linser inte känns bra i ögat, kontrollera först och främst att du använder linser som överensstämmer med din ordination och att linserna inte är defekta. Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor. Kvarstår problemen bör man sluta använda linserna och kontakta ögonläkare eller optiker för vidare utredning.

Glasögon

  •   Synfel

    Synfel är vanligt förekommande och kan oftast enkelt korrigeras med linser eller glasögon. Det finns i stort sett fyra olika typer av synfel:

    1) Översynthet (hyperopi, långsynthet) - man ser sämre på närmare håll (glasen har plusstyrka).
    2) Närsynthet (myopi) - man ser sämre på längre håll (glasen har minusstyrka).
    3) Astigmatism - man ser inte skarpt då ljusets brytpunkt får skärpa i olika vinklar (glasen har cylinder och axel). Detta synfel är oftast kombinerat med antingen översynthet eller närsynthet.
    4) Ålderssynthet (presbyopi) - man ser sämre på nära håll och får svårt att läsa liten text p.g.a. att ögat har svårare att anpassa sig (glasen har en extra styrka/addition).
  • De vanligaste typerna av glasögon är avståndsglasögon, läsglasögon, terminalglasögon och progressiva glasögon:

    Avståndsglasögon
    Korrigerar synen för att du ska se bra på avstånd. Avståndsglasögon korrigerar närsynthet (minus-styrkor), översynthet (plus-styrkor) och brytningsfel (astigmatism).

    Läsglasögon
    Läsglasögon är för dig som har problem med närseendet och har ett begränsat skärpedjup. De är anpassade för dig som bara har behov av att se på ett enda avstånd.

    Terminalglasögon
    Terminalglasögon är glas som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre.

    Progressiva glasögon
    Korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för avstånd och i nedre delen finns styrkor för läsavstånd. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan.

    Moderna progressiva glas har en osynlig och steglös styrkeändring från långt håll till nära håll. Glasets ovandel används för att se på långt håll medan nedre delen används för att se saker på nära håll. Den senaste generation av progressiva glas som LensWay använder, s.k. FreeForm progressiva glas, kräver endast en kort tillvänjningsperiod då övergången mellan när- och avtåndsseende är mjuk.

    Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor eller funderingar så hjälper vi dig.
  • Hos oss hittar du ett stort urval av snygga bågar att välja mellan. När du väl valt din båge ser vi till att du får det glas som passar bäst för ditt synfel och den båge du valt. Våra priser är ärliga, alla priser du ser inkluderar enkelslipade glas av samma höga kvalitet som dem du hittar hos optikern samt glasögontillbehör (fodral, puts-spray, putsduk och skruvmejsel).

    Progressiva glasögon
    Progressiva glasögon korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för avstånd och nedre delen styrkor för läsavstånd. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan. Beställer du progressiva glasögon tillkommer 1495 kr utöver priset för bågen.

    Vi tillverkar de glasögonen du vill ha. Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor eller funderingar så hjälper vi dig.
  • Solglas
    Solglas är färgade glas som skyddar dina ögon mot solen och kraftigt reducerar risken att drabbas av störande reflexer och bländning. Ett glas som är helfärgat har samma mörkhet och färg i hela glaset medan ett gradalfärgat glas är mörkare upptill, detta för att dämpa det starka ljuset från solen utan att ta bort för mycket ljus vid exempelvis läsning.
    Våra klassiska solglas har 85 % infärgningsgrad. Du kan välja mellan gråa, bruna och gröna glas. Nästan alla våra bågar går att beställa med solglas, och du kan beställa dem antingen med eller utan styrka. Alla våra solglas glas har en antireflex-, hårdhets- och vattenavvisande behandling och ger dig 100 % UV-skydd.

    Polariserande glas
    Polariserande glas gör att du inte behöver bekymra dig över reflexer i snö, vatten och blöt asfalt. De är ett naturligt val för dig som sysslar med utomhusaktiviteter som skidåkning och segling. Polariserande solglas är också det bästa alternativet om du ska köra bil när solen lyser starkt.
    Du kan välja mellan gråa och bruna polariserande glas. Alla våra solglas glas har en antireflex-, hårdhets- och vattenavvisande behandling och ger dig 100 % UV-skydd.

    Fotokromatiska glas
    Fotokromatiska glas är glas som reagerar på UV-ljuset och blir mörkare ju starkare ljuset är. När du bär glasögonen med fotokromatiska glas inomhus är glasen ljusa, men när du är ute i solljus blir glasen mörka. Fotokromatiska glas är ett idealiskt val för dig som alltid bär glasögon men vill slippa byta till solglasögon när solen kommer fram.
    Om du vistas i områden där UV-strålningen är intensivare, t.ex. i fjällen, kan fotokromatiska glas bli mörka även fast det är mulet.
    Du kan välja mellan gråa och bruna fotokromatiska glas. Alla våra solglas glas har en antireflex-, hårdhets- och vattenavvisande behandling och ger dig 100 % UV-skydd.
  • Detta ingår i priset när du köper glasögon:
    Glasögonbåge och fodral
    Enkelslipade glas för just ditt synfel
    Antireflex- och hårdhetsbehandling
    Frakt och fri retur
    Prova utan risk i 3 månader
    2 års produktgaranti

    Vid köp av progressiva glasögon tillkommer 1495 kr till priset av enkelslipade glasögon.
  • Vi på LensWay har under de senaste 10 åren tillsammans med våra kunder effektivt pressat priserna på linser - nu vill vi göra samma sak med glasögon. Det finns mycket pengar att spara på ditt glasögonköp, faktum är att du kan spara flera tusenlappar när du köper glasögon online, utan att för den delen tumma på kvaliteten. Anledningen till att vi kan vara så mycket billigare än optikern är för att vi har egen tillverkning av glasögonen, effektiv logistik och inte några mellanhänder.
  • De flesta av våra bågar kan du beställa med progressivt glas. När du beställer progressiva glasögon lägger du till 1495 kr utöver priset för bågen. I priset ingår glasögontillbehör (fodral, putsduk och skruvmejsel).
  • Beställning av glasögon går till på följande sätt:

    1. Välj din båge
    2. Fyll i dina styrkor och värden som du hittar på ditt recept.
    3. Betala mot faktura (betalas inom 15 dagar), med ditt betalkort eller via din internetbank (köpebeloppet debiteras ditt konto vid köptillfället).

    Att beställa glasögonen direkt är det snabbaste sättet till nya glasögon, glasögonen levereras normalt inom endast några dagar. Vid beställning av progressiva glas eller väldigt höga/låga styrkor kan leveranstiden bli något längre.
  • Så fyller du i styrkor och pupillavstånd
    På ditt glasögonrecept hittar du de värden du behöver för att beställa glasögon. Om du inte har receptet kan du begära att få ut det från din optiker. Det har du rätt till enligt patientjournallagen. Beroende på vilket synfel du har hittar du kombinationer av nedan beskrivna värden. Kom ihåg att ange värden både för höger öga (OD) och vänster öga (OS).

    Styrka/power/sfär/sphere
    Minus-värden talar om att du är närsynt och plus-värden att du är översynt.

    Cyl/Cylinder
    Det första värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anger hur stort ditt brytningsfel är.

    Ax/Axis/Axel
    Det andra värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anges i grader och talar om var på ögat ditt brytningsfel sitter.

    Pupillavstånd/PD
    Anger avståndet mellan dina två pupiller i millimeter. Det förifyllda värdet (32) är ett standardvärde som i de flesta fall fungerar bra. Om pupillavståndet endast i angivet i ett värde på ditt recept (tex 60) ska du dividera detta värde med 2. PD 60 ska alltså anges som PD 30 (vänster öga) och PD 30 (höger öga).

    Addition / ADD
    Värdet för korrektion av ålderssynthet (presbyopi) och används för progressiva glas.
  • Om pupillavståndet inte finns markerat på ditt recept kan du använda det förifyllda standardvärdet (32) som i de flesta fall fungerar bra. Du kan annars enkelt mäta ut pupillavståndet själv. Gör så här:
    1. Be en annan person om hjälp
    2. Sätt en linjal nedanför dina ögon och titta rakt framför dig.
    3. Låt den andra personen läsa av avståndet i millimeter mellan dina pupiller och dela med två.
    4. Upprepa gärna mätningen några gånger för att säkerställa att avståndet blir rätt.
  • Dina glasögon tillverkas i vårt eget sliperi på vårt huvudkontor i Stockholm. Med våra moderna maskiner har vi möjlighet att slipa 500 par om dagen! Vi väljer det glas som passar allra bäst för just ditt synfel och naturligtvis är det av samma höga kvalitet som du hittar hos optikern.
  • Ett par glasögon är en del av personligheten och för oss är det viktigt att du känner dig nöjd med dina nya glasögon. Därför erbjuder vi dig en 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på alla optiska glasögon och solglasögon med styrka. Det betyder att du fritt får prova dina glasögon i tre månader utan risk och byta mot en annan produkt eller få pengarna tillbaka om du inte skulle bli nöjd. Läs mer om villkoren för nöjdhetsgarantin här.

    Vänligen observera att det kan ta ett tag att vänja sig vid nya glasögon. Detta gäller även glasögon som har samma styrkor som du har haft tidigare, men speciellt om din syn har förändrats och du har beställt glasögon med ett nytt recept. Vid köp av progressiva glasögon är det mycket vanligt att det kan ta längre tid. Vi föreslår därför att du ger synen några veckor att vänja sig, men skulle du mot förmodan uppleva att dina nya glasögon inte fungerar, kontakta oss inom nöjdhetsgaranti-tiden så hjälper vi dig gärna vidare.
  • Alla våra glasögon har högklassig kvalitet och optik för ett perfekt seende. Glasen är ytbehandlade för att motstå vardagliga påfrestningar som slitage, fukt, smuts och damm. Att du sköter dina nya glasögon på rätt sätt är viktigt, dels för att de ska hålla länge och ge god synkomfort men också ur garantisynpunkt. Läs mer om hur du tar hand om dina glasögon här.

Synundersökning och recept

  • Vi rekommenderar att du kontrollerar dina ögon hos en optiker minst en gång om året. Förutom att kontrollera att styrkan på linserna är rätt, undersöker optikern även ögonen med en så kallad spaltlampa. Man kontrollerar att det inte finns några tecken på biverkningar som syrebrist, skavsår, irriterade ögonlock, alltför röda ögon eller kärlinväxt. Man tittar också rent allmänt efter tecken på ögonsjukdomar som grå- och grönstarr. Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller vill byta linstyp kan din optiker tillpassa nya linser. Efter genomförd synundersökning får du ett kontaktlinsrecept där alla värden och parametrar är angivna.
  • Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller om du vill byta linstyp måste du genomgå en synundersökning hos en optiker. Optikern rekommenderar då det linsmärke som passar bäst för dig och dina behov. Du får också lära dig att hantera linserna på rätt sätt. Du har alltid rätt till att få en kopia på din ordination enligt patientjournallagen. Med en giltig ordination (inte äldre än ett år) kan du enkelt beställa dina linser från LensWay.
  • Synundersökning för glasögonbärare Vi rekommenderar att du kontrollerar dina ögon hos en optiker minst en gång om året. Genom att kontrollera ditt synfel, mäta ditt pupillavstånd och undersöka hur dina ögon rör sig och samarbetar hjälper optikern dig att avgöra vilken typ av synkorrigering som är bäst lämpad för dig. Efter genomförd synundersökning får du ett glasögonrecept där alla värden och parametrar är angivna.
  • För att beställa glasögon hos LensWay behöver du ett giltigt glasögonrecept från din optiker (inte äldre än ett år). Du har alltid rätt till att få en kopia på ditt recept enligt patientjournallagen. I samband med att du lägger din beställning skickar du in dina värden (eller receptet) till oss.
  • När du beställer dina linser från LensWay måste du ha ett giltigt kontaktlinsrecept från en optiker. Du behöver inte skicka in ditt recept.

    När du beställer glasögon behöver du ett giltigt glasögonrecept från en optiker. Värdena anger du direkt på vår hemsida i samband med beställning.
  • En synundersökning eller ögonkontroll gör du hos en optiker, vart du sedan köper dina glasögon eller linser väljer du själv. Enligt patientjournallagen har du alltid rätt till att få en kopia på ditt recept.
  • Barn under 8 år måste alltid undersökas av ögonläkare. Barn kan inte medverka vid undersökningen på vanligt sätt och därför måste synfelet mätas med en metod där man tittar på reflexen i pupillen för att dra slutsatser om vilken glasstyrka som är rätt.

Beställning

  • Det är enkelt linser eller glasögon hos LensWay. Du kan själv lägga din beställning på vår hemsida, eller så kan du kontakta vår kundservice via telefon eller e-post, så hjälper vi dig gärna. För att handla hos LensWay ska du ha fyllt 18 år.
  • Om du tidigare har beställt hos LensWay kan du enkelt beställa via Mina sidor. Under fliken ”Mina beställningar” kan du se din orderhistorik och enkelt upprepa en tidigare beställning.

    Se mer under Mina sidor .

Leverans

  • Linser

    LensWay har ett stort kontaktlinslager och skickar 95% av alla beställningar inom 24 timmar och därför har du oftast dina linser i brevlådan dagen därpå. Leveranstiden för linser med ovanliga styrkor såsom toriska kan i vissa fall bli något längre. Du är välkommen att kontakta vår kundservice för mer information om leveranstiden på dina linser.

    Glasögon

    Så fort vi fått din beställning sätter vi igång och tillverkar dina glasögon. Leveranstiden för glasögon är normalt 1-2 veckor, vid ovanliga styrkor eller vid beställning av progressivt glas kan leveranstiden dock bli något längre.
  • Vi skickar din beställning direkt hem i din brevlåda som ett (skrymmande) brev med A-post. Posten avgör om brevet delas ut eller om du behöver hämta det på närmaste utlämningsställe - cirka 70% av alla beställningar kan levereras direkt i brevlådan. I de fall försändelsen inte kan levereras direkt i brevlådan erbjuder vi att kostnadsfritt paketera om linser i ett extra tunt paket. Välj ”Packa linserna platt” på kassasidan så kan vi leverera linserna direkt hem till dig! Kontakta vår kundservice om du vill veta om detta är möjligt just för dina linser. Ansvaret för produkten övergår till dig i och med att produkten skickats från oss.
  • LensWay levererar linser över hela världen. Gå in på www.lensway.com eller www.lensway.eu och välj det land du befinner dig i. Du betalar för dina linser med kreditkort och leveranstider är angivna på hemsidan. Frakten ligger alltid omkring 50 kr.
  • Vi strävar efter att alltid kunna skicka dina linser och glasögon direkt hem till dig. I de fall försändelsen inte kan levereras direkt i brevlådan erbjuder vi att kostnadsfritt paketera om linser i ett extra tunt paket. Välj "Packa linserna platt" på kassasidan så kan vi leverera linserna direkt hem till dig! Kontakta vår kundservice om du vill veta om detta är möjligt just för dina linser.

Köpevillkor

  •   Pris

    När du köper produkter av LensWay ingår alltid moms i priset.

    På kontaktlinsbeställningar tillkommer en fraktkostnad på 49 kr. När du beställer glasögon eller solglasögon, får du alltid fri frakt. Inga andra administrativa kostnader (såsom fakturaavgift) tillkommer. Du kan se den totala summan du ska betala, inklusive frakt och moms, på kassasidan.
  • Vi skickar alltid våra försändelser med A-post för snabbast möjliga leverans, leveranstider kan dock variera beroende på om produkten finns i lager eller ej. Vid försenad leverans har du rätt att häva köpet om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Du kan alltid få information om leveranstiden för just din beställning på kassasidan eller via vår kundservice.
  • Nöjdhetsgaranti
    För oss är det viktigt att du blir 100% nöjd. Därför ger vi dig 3 månaders nöjdhetsgaranti för att du ska i lugn och ro kunna känna efter om köpet känns bra i maggropen. Skulle du av någon anledning inte vara helt nöjd får du pengarna tillbaka. Läs mer om villkoren för nöjdhetsgarantin här.

    Produktgaranti
    Vi ger dig två års produktgaranti på samtliga produkter. Produktgarantin avser funktionsfel och omfattar inte skador som uppkommit av normalt slitage, yttre skador, eller på grund av felaktigt bruk. Vid utnyttjande av produktgarantin lagar vi produkten eller ger dig en helt ny. Läs mer om villkoren för produktgarantin här
  • För oss på LensWay slutar inte vårt uppdrag när vi skickat din beställning, det är först när du fått varorna och kontrollerat att allt är i sin ordning som vi är färdiga med din order. Vi vill helt enkelt att du ska vara nöjd med din order! Du ska kunna känna dig trygg när du handlar hos oss, därför ger vi dig också 3 månaders ångerrätt från det datum du mottagit din order.

    Vi har 3 månaders öppet köp på linser och solglasögon, och 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på optiska glasögon och solglasögon med styrka. Vid retur står LensWay för fraktkostnaden. Läs mer om våra garantivillkor här.

    Kontaktlinser
    På kontaktlinser, linsvätskor och komfortdroppar har vi 3 månaders öppet köp. Öppet köp betyder att du har full returrätt i 3 månader från att du mottagit varan. Inom 3 månader kan du byta till en annan produkt eller få pengarna tillbaka, förutsatt att varorna returneras i oskadad, omärkt och obruten originalförpackning. Med originalförpackning menas tillverkarens förpackning, inte LensWays transportkartong. Om linserna är ompaketerade av LensWay, ska de returneras oöppnade, oanvända och oskadade.

    Kontaktlinser räknas som medicinska produkter och därmed ett undantag från konsumentköplagen som säger att man får öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar.

    Glasögon
    Ett par glasögon är väldigt personliga, och för oss är det viktigt att du känner dig nöjd med dina nya glasögon. Därför erbjuder vi dig en 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på alla optiska glasögon och solglasögon med styrka. Det betyder att du riskfritt kan prova dina glasögon i tre månader, och byta mot en annan produkt eller få pengarna tillbaka om du mot förmodan inte skulle bli nöjd.

    Vänligen observera att det kan ta ett tag att vänja sig vid nya glasögon. Detta gäller speciellt om din syn har förändrats och du har beställt glasögon med ett nytt recept, men även för glasögon som har samma styrkor som du har haft tidigare. Vid köp av progressiva glasögon är det mycket vanligt att det tar längre tid. Vi föreslår därför att du ger dina ögon några veckor att vänja sig, skulle du trots det fortfarande uppleva att dina nya glasögon inte fungerar, kontakta oss innan nöjdhetsgaranti-tiden gått ut så hjälper vi dig gärna vidare.

    Solglasögon
    På solglasögon har vi 3 månaders öppet köp. Öppet köp betyder att du har full returrätt i 3 månader från att du mottagit varan. Inom 3 månader kan du byta till en annan produkt eller få pengarna tillbaka, förutsatt att solglasögonen returneras i oskadad, omärkt och oanvänt skick, i originalemballage tillsammans med medföljande tillbehör. Du får dock givetvis öppna din order och prova solglasögonen innan du eventuellt väljer att returnera dem.

    Kampanjer och tävlingar
    Vänligen observera att kampanjer och tävlingar kan ha separata villkor som är specifika för just den kampanjen eller tävlingen.
  • Meddela alltid oss innan du returnerar varor så att vi kan registrera din retur och ge dig returinstruktioner, samt eventuellt hjälpa dig med att lägga en ny beställning.

    Returnera via kundservice
    Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med instruktioner för hur du returnerar din order. Vår kundservice har öppet vardagar 8.00–20.00 och helger 10.00–18.00. Du når oss via telefon på 020 – 23 20 20 eller via e-post: kundservice@lensway.se.

    Returnera via webben
    Du kan även registrera en retur på din kontaktlinsorder direkt på vår hemsida. Klicka här för att komma till retursidan och följ instruktionerna. Det tar bara ett par minuter att registrera din retur.

    Returnera via en av våra butiker
    Du kan självklart också lämna din retur hos en av våra butiker. Klicka här för att se var du hittar butikerna.

    Återbetalning
    Om du redan har betalat för din order men vill häva köpet, kommer återbetalning att ske inom 30 dagar. Vid återbetalning ber vi dig alltid kontakta vår kundservice. Vår kundservice har öppet vardagar 8.00–20.00 och helger 10.00–18.00. Du når oss via telefon på 020 – 23 20 20 eller via e-post: kundservice@lensway.se.

    Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som du använde vid köpet. Om du har betalat din order med betalkort, sker återbetalningen till samma kort. Om du har betalat med direktbetalning eller mot faktura, ber vi dig meddela oss kontonummer som vi ska sätta pengarna på.

    Om du returnerar en produkt som du delbetalar, betalar vi tillbaka summan som du betalat in exklusive ränta och avgifter.

    Returkostnad
    LensWay står för portokostnaden av din retur. När du skickar din order tillbaka, använd gärna originalkartongen eller motsvarande emballage som skyddar produkterna väl.

    Kampanjer
    Kampanjer och erbjudanden kan ha specifika regler och villkor och måste nyttjas i enlighet med dessa. Vid eventuell retur/byte efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas.

    Norwegian Reward-kunder
    Som Reward-kund har du möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina produkter. Innan du returnerar dina varor behöver du också kontakta vår kundservice på telefonnummer 020 - 23 20 20 och uppge att du är Reward-kund.
  • Skulle din produkt vara trasig vid leverans har du rätt att reklamera den. Du måste reklamera din vara inom skälig tid efter det att du märkt, eller borde ha märkt felet. För att reklamera din vara ta kontakt med vår kundtjänst, ring 020-23 20 20 eller maila kundservice@lensway.se.

    Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
  • Vi gör allt för att du ska få rätt information vid ditt köp. Men vi reserverar oss för eventuella prisfel, slutförsäljning och lagerhållning. Vi förbehåller oss även rätten att neka köp.

Betalning

  • Du kan betala med kort, via din internetbank eller mot faktura (ingen avgift tillkommer). LensWay erbjuder dig även delbetalning via Svea Ekonomi. Vid kortköp eller direktbetalning debiteras köpbeloppet ditt konto vid beställningstillfället, vid fakturabetalning ska fakturan betalas inom 15 dagar. Under vissa tidsperioder kan LensWay även erbjuda en så kallad "Köp nu, betala sen"-kampanj. Läs mer om detta alternativ under "Köp nu, betala sen".
  • På kassasidan väljer du det betalsätt som passar just dig bäst. Hos LensWay kostar det inget extra att betala med faktura. För att kunna skicka din beställning mot faktura behöver vi dock ditt personnummer för att göra en mikroupplysning hos vår fakturapartner Svea Ekonomi. Upplysningen tar ungefär 1 sekund.

    Fakturan levereras tillsammans med produkterna i din beställning och ska vara betald inom 15 dagar från det att beställningen skickades. För din trygghets skull behöver du alltså inte betala någonting förrän du fått din leverans.

    I och med ditt köp överlåter LensWay din faktura till Svea Ekonomi och det är också till Svea som fakturan ska betalas. (läs mer om betalningsvillkoren under "Betalningsvillkor för faktura Svea Ekonomi")
  • När du väljer att betala med faktura innebär det att LensWay överlåter din faktura till Svea Ekonomi. Betalningen ska därför betalas till Svea Ekonomis bank- eller postgiro. Dessa nummer står på fakturan som levereras med din beställning.

    När du väljer att handla mot faktura skickar LensWay dina uppgifter till Svea som utför en så kallad mikroupplysning och en förutsättning är att du är över 18 år. Om Svea väljer att göra en formell kreditupplysning med hjälp av ditt personnummer kommer du att meddelas om detta skriftligen.

    Du har 15 dagar på dig, från det att vi skickat varorna, att betala. Om du skulle glömma att betala kommer Svea Ekonomi att påminna dig och då också påföra lagstadgad påminnesleavgift om 60 kronor samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Om du inte betalar din faktura, trots påminnelser kommer Svea att lämna din faktura vidare till inkasso.

    Om du upplever något problem med din faktura som innebär att din totala upplevelse påverkas så vill vi gärna veta det. Vänligen vänd dig direkt till oss på LensWay på 020 23 20 20 eller mejla oss på kundservice@lensway.se.
  • Självklart kan du det! LensWay erbjuder dig att via Svea Ekonomi dela upp din betalning i mindre bitar, såkallad delbetalning. Beroende på orderbelopp kan du välja delbetalning som betalmetod på kassasidan samt vilken kreditperiod som passar dig bäst. Kort efter ditt köp kommer du att få hem ett delbetalningsavtal från Svea Ekonomi AB med villkor och detaljer kring din delbetalning. Din första delbetalningsavi kommer att skickas ut till dig av Svea i mitten av nästföljande månad.

    Du kan även välja att delbetala din faktura. Det minsta belopp som du kan betala hittar du som "lägsta belopp att betala" på fakturan, förutsatt att den är på 100 kronor eller mer.

    Läs mer under betalningsvillkor för delbetalning via Svea Ekonomi.
  • När du väljer att handla med delbetalning skickar LensWay dina uppgifter till Svea som utför en så kallad mikroupplysning. En förutsättning är att du är över 18 år och att du är registrerad i folkbokföringsregistret. Om Svea väljer att göra en formell kreditupplysning med hjälp av ditt personnummer kommer du att meddelas om detta skriftligen.

    Kort efter att vi har skickat dina varor skickar Svea dig ett avtal med villkor för din delbetalning som du ska skriva under och returnera till Svea. Du kan givetvis ta del av dessa villkor innan ditt köp på http://www.sveawebpay.se/kontovillkor/.

    Din första avi kommer Svea att skicka till dig i mitten av månaden efter du gjort ditt köp och den förfaller till betalning per den sista i månaden. Beloppet på avin är det minsta beloppet du måste betala utifrån den kredittid du har valt. Avierna skickas sedan på samma sätt varje månad till dess att din delbetalning är klar. Självklart kan du när som helst avsluta delbetalningen genom att betala resterande summa med en och samma avi. Räntan är 9.95 % och kostnaden per avi är 29 kronor.

    Om du returnerar en produkt som du delbetalar, betalar vi tillbaka summan som du betalat in exklusive ränta och avgifter.
  • Har du frågor om en pågående delbetalning hos LensWay via Svea ekonomi får du personlig hjälp om du ringer Svea Ekonomi på telefonnummer 08 - 514 931 13. Det finns mer information kring delbetalningar på Svea Ekonomis hemsida.
  • Under vissa tidsperioder kan vi genom Svea Ekonomi AB erbjuda dig en förlängd kredittid i form av "Köp nu, betala sen" kampanjer.
    När du väljer detta alternativ skickar LensWay dina uppgifter till Svea som utför en så kallad mikroupplysning. En förutsättning är att du är över 18 år och att du är registrerad i folkbokföringsregistret. Om Svea väljer att göra en formell kreditupplysning med hjälp av ditt personnummer kommer du att meddelas om detta skriftligen.

    I mitten av månaden efter det att du har genomfört ditt köp, kommer Svea att skicka dig en avi. Den förfaller enligt kampanjtexten för det betalningsalternativ du har valt.

    Under januari 2013 erbjuder vi, genom Svea Ekonomi AB, en förlängd kredittid i form av en ”Köp nu, betala sista mars”-kampanj. När du väljer detta alternativ skickar LensWay dina uppgifter till Svea. För att kunna handla måste du vara 18 år eller över samt registrerad i folkbokföringsregistret. Svea kan komma att göra en kreditupplysning innan köpet godkänns. Det tillkommer en aviavgift på 35 kronor. Fakturan kommer i samband med leveransen av varorna och förfallodatumet är den 31 mars 2013.

Säkerhet

  • LensWay följer de regler som stadgas i personuppgiftslagen (PUL). Enligt denna lag måste du samtycka till att vi behandlar och sparar uppgifter om dig i vår databas. Genom att lägga din beställning eller registrera dig hos LensWay bekräftar du detta samtycke. Alla personuppgifter inklusive ditt personnummer som du lämnar till oss eller som vi får del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida kommer att behandlas av LensWay i egenskap av personuppgiftsansvarig.

    Genom att registrera dig hos LensWay eller/och göra en beställning accepterar du att LensWay lagrar och använder dina kontaktuppgifter samt uppgifter om dina inköp. Dina uppgifter sparas för att kunna behandla dina beställningar samt för utskick av erbjudanden av LensWay, genom e-post, sms eller annan direktreklam.

    För att avregistrera dig följ instruktioner som finns i mail- och sms utskick. Efter avregistrering får du fortfarande information skickad till dig gällande köp och leveranser.

    LensWay kommer aldrig att låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Du kan när som helst avregistrera dig från våra nyhetsbrev med de senaste erbjudanden via e-post eller post.
  • För kreditkorts- och direktbetalning dirigeras du till DIBS Payment Gateway (https-sida) för att utföra en säker transaktion. Ditt kortnummer kommer att skickas genom en krypterad uppkoppling direkt till din bank. DebiTechs secure server software (SSL) är industristandard och det bästa tillgängliga programmet för säkra affärstransaktioner. LensWay får inte tillgång till någon information angående ditt kort eller din bank.

Service

  • Våra kundservicemedarbetare har fått en grundutbildning i synfel, kontaktlinser, kontaktlinsbärande och glasögon. De hanterar mer än 800 kundsamtal om dagen och vet svaren på de flesta frågor som kan uppstå. Dessutom får alla medarbetare kontinuerligt uppdaterad information och blir vidareutbildade. Du kan även få hjälp på följande språk: svenska, norska, finska, danska, tyska, holländska och engelska.
  • Då vi ständigt vill förbättra vårt produktutbud, våra tjänster och service gentemot dig som kund, är vi tacksamma för din feedback. Du är välkommen att skicka in dina kommentarer eller förslag per e-post till kundtjanst@lensway.com så hjälper du oss att bli bättre på att möta våra kunders förväntningar.
  • Vi strävar efter att alltid kunna skicka dina linser och glasögon direkt hem till dig. I de fall försändelsen inte kan levereras direkt i brevlådan erbjuder vi att kostnadsfritt paketera om linser i ett extra tunt paket. Välj ”Packa linserna platt” på kassasidan så kan vi leverera linserna direkt hem till dig! Kontakta vår kundservice om du vill veta om detta är möjligt just för dina linser.

Kampanjer

  • LensWay erbjuder ofta olika typer av tidsbestämda kampanjer. Kampanjer och erbjudanden kan ha specifika regler och villkor och måste nyttjas i enlighet med dessa. Observera att du inte kan kombinera olika erbjudanden inom samma produktkategori. LensWay reserverar sig också för eventuella prisändringar, feltryck och slutförsäljningar. Vid eventuell retur/byte efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas.

Mina sidor

  • Mina sidor är tjänsten som ger dig snabb åtkomst till alla dina uppgifter. Genom Mina sidor kommer du också att få nyheter och inspiration, samt företräde till kampanjer och specialerbjudanden.
  • Under fliken ”Mina recept” kan du spara dina recept.
    Under fliken ”Mina beställningar” kan du se din orderhistorik och enkelt upprepa en tidigare beställning.
    Under fliken ”Mina uppgifter” kan du enkelt ändra dina uppgifter.
    Under fliken ”Mina favoriter” kan du spara dina favoritprodukter inför framtida beställningar.
  • För att kunna börja använda Mina sidor behöver du först registrera dig.
    Gör så här:
    1. Gå till registreringssidan för Mina sidor.
    2. Ange din e-postadress och välj ett lösenord, klicka sedan bara på ”Registrera konto”. Tänk på att du måste använda samma e-postadress som vid tidigare beställningar om du vill kunna se din orderhistorik.
    3. Godkänn användarvillkoren genom att klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren”.
    4. Du loggas automatiskt in på Mina sidor och kan börja använda alla funktioner.
  • Du loggar in på Mina sidor med din e-postadress och ditt lösenord.
  • Mina sidor ersätter vår tidigare tjänst RefillExpress. Du som tidigare har använt RefillExpress behöver registrera dig på nytt som ny användare för att kunna använda Mina sidor. Använd samma e-postadress som vid tidigare beställningar, du får då direkt tillgång till din orderhistorik och kan snabbt göra ombeställningar precis som tidigare via RefillExpress. Gör så här:
    1. Gå till registreringssidan för Mina sidor.
    2. Ange din e-postadress och välj ett lösenord, klicka sedan bara på ”Registrera konto”. Tänk på att du måste använda samma e-postadress som vid tidigare beställningar om du vill kunna se din orderhistorik.
    3. Godkänn användarvillkoren genom att klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren”.
    4. Du loggas automatiskt in på Mina sidor och kan börja använda alla funktioner.
  • Om du har glömt ditt lösenord, kan du få ett nytt genom att fylla i din e-postadress och klicka på ”Återställ” på ”Återställ lösenord”-sidan. Det nya lösenordet skickas till din e-postadress. Vi rekommenderar att du byter lösenordet första gången du loggar in på Mina sidor.
  • När du beställer ett nytt lösenord ska det komma ett mail till dig. Om mailet inte dyker upp i din mailbox, kontrollera att det inte har hamnat i skräpposten. Om mailet inte finns där heller, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
  • Att uppdatera dina uppgifter på Mina sidor är enkelt. Du gör det under fliken ”Mina uppgifter” genom att klicka på ”Ändra uppgifter”. Du kan själv ändra alla dina andra uppgifter. När du har gjort dina ändringar klickar du på ”Spara”.
  • När du registrerar dig för Mina sidor måste du ange personnummer. Det är viktigt för oss att skydda din personliga information. För din egen säkerhet vill vi därför att du anger ditt personnummer, så att vi kan identifiera dig och motverka att man skapar ett konto i någon annans namn.
  • Det kostar ingenting att registrera sig på Mina sidor och använda alla de olika funktionerna.
  • Du kan avsluta ditt konto genom att klicka på ”Avsluta konto” på Mina sidor. Du bekräftar att du vill avsluta ditt konto genom att fylla i ditt lösenord. Observera att om du väljer att avsluta ditt konto, kommer all information på ditt användarkonto ligga kvar i 30 dagar efter avslutning i fall du skulle ångra dig och vilja återskapa ditt konto. Efter det kommer du inte längre att ha tillgång till någon av den information du lagt in i ditt konto.
  • När du väljer att avsluta ditt konto, ligger all användarinformation kvar i 30 dagar i fall du skulle ångra dig och vilja återskapa ditt konto. Om du vill återskapa kontot, kontakta vår kundservice som hjälper dig. Om det har gått mer än 30 dagar efter du avslutade kontot, kan det gamla kontot inte längre återskapas utan du måste skapa ett nytt konto för att kunna logga in på Mina sidor.
  • Detta avtal gäller LensWays användarvillkor. Med användare avses den som registrerat sig hos LensWay.se. Detta avtal gäller tills vidare, och du kan avsluta ditt konto när du vill. Att avsluta ditt konto eller ändra dina uppgifter gör du under Mina sidor. All information på ditt användarkonto ligger kvar i 30 dagar efter avslutning i fall du skulle ångra dig och vilja återskapa ditt konto.

    Du som handlar är över 18 år. Om du är under 18 år och vill handla på LensWay.se behöver du målsmans tillstånd. Du får bara ha ett konto hos LensWay. Du som användare är ytterst ansvarig för dina inloggningsuppgifter, lämna inte ut dem till någon annan. Alla beställningar som sker via ditt konto anses du vara betalningsskyldig för.

    LensWay har rätt att granska ditt användarkonto när misstanke om missbruk av villkoren föreligger. Felaktiga uppgifter vid registreringen eller missbruk kan medföra att ditt konto blir raderat.

    Som användare godkänner du att LensWay får skicka ut erbjudanden till dig och göra marknadsundersökningar med dina uppgifter som grund. Du kan när som helst välja att avregistrera dig från våra nyhetsutskick. Du kan avregistrera dig från våra nyhetsbrev via nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice. Att avregistrera dig från sms-utskick kan du göra genom att skicka STOP till avsändarnumret i mottaget reklamutskick eller att kontakta kundtjänst.

    LensWay hanterar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen (PUL). Dina personuppgifter kommer att användas av LensWay för att administrera kundrelationen samt för marknadsföringsändamål. Genom att registrera dig hos LensWay eller/och göra en beställning accepterar du att LensWay lagrar och använder dina kontaktuppgifter samt uppgifter om dina inköp. Dina uppgifter sparas för att kunna behandla dina beställningar samt för utskick av erbjudanden av LensWay, genom e-post, sms eller annan direktreklam.

    LensWay förbehåller sig rätten att förändra villkoren.

Norwegian Reward

  • Som medlem i Norwegian Reward får du CashPoints på alla dina köp hos oss, samt rabatt på glasögon och solglasögon.

    Rabatt:
    • 10% på solglasögon
    • 20% på glasögon
    Observera att erbjudandet inte går att kombinera med andra erbjudanden.
  • Som medlem i Norwegian Reward får du CashPoint på allt du handlar från oss. CashPoints är Norwegians egna valuta som du kan använda till att handla resor för på deras hemsida.

    När du handlar:
    • Linser får du 10% av ordervärdet i CashPoints
    • Glasögon får du 20% av ordervärdet i CashPoints
    • Solglasögon får du 10% av ordervärdet i CashPoints
    1 kr är alltid lika med 1 CashPoint. Handlar du glasögon för 1000 kr får du således 200 CashPoints.
  • För att få CashPoints behöver du vara inloggad på mina sidor, samt ha kopplat ditt Norwegian Reward-nummer till ditt Mina Sidor-konto och aktiverat kampanjen. Du hittar ditt Reward-nummer enklast genom att logga in på http://www.norwegianreward.com. Kom ihåg att du endast tilldelas CashPoints när du köper från oss online. Vi har nämligen ingen möjlighet att dela ut CashPoints manuellt när du beställer via telefon eller i butik.

    Om du önskar bli Reward-medlem kan du registrera dig kostnadsfritt på http://www.norwegianreward.com.
  • Har du handlat linser eller Solglasögon får du dina CashPoints 14 dagar efter att vi sänt iväg varorna. Om du köpt glasögon får du poängen 20 dagar efter att vi sänt iväg dem.
  • Som Reward-kund har du möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina produkter. Innan du returnerar dina varor behöver du också kontakta vår kundservice på telefonnummer 020 - 23 20 20 och uppge att du är Reward-kund.

    Observera att ångerrätten för dig som Reward-kund skiljer sig från våra ordinarie villkor.

Hittar du inte svaret på din fråga så hör av dig till vår Kundservice!

Hjälp