Föråldrad webbläsare
Du använder en föråldrad webbläsare som inte stöds av den här sidan. Var vänlig uppgradera till en mer modern webbläsare som Google Chrome eller Mozilla Firefox.
Välkommen tillbaka !

    Upptäck fördelarna med Mina sidor!

    • Spara recept
    • Exklusiva erbjudanden
    • Orderhistorik
    • Favoriter
    • Ändra uppgifter
    • Upprepa beställning

    Frågor & Svar

    Här hittar du vanliga frågor och svar. Kontakta gärna oss om du inte hittar svaret på din fråga, du når oss på 020-23 20 20 mån-tor 8.00 - 20.00, fredagar 8.00 - 18.00 och helger 10.00 - 14.00!

    Linser

    Synfel

    Synfel är vanligt förekommande och kan oftast enkelt korrigeras med linser. Det finns i stort sett fyra olika typer av synfel:

    1. Översynthet (hyperopi, långsynthet) - man ser sämre på nära håll (linserna har plusstyrka.
    2. Närsynthet (myopi) - man ser sämre på längre håll (linserna har minusstyrka).
    3. Astigmatism (brytningsfel) - man ser inte skarpt då ljusets brytpunkt får skärpa i olika vinklar (linserna har cylinder och axel). Detta synfel är oftast kombinerat med antingen översynthet eller närsynthet.
    4. Ålderssynthet (presbyopi) - man ser sämre på närmare håll och får svårt att läsa liten text p.g.a. att ögat har svårare att anpassa sig (linserna har en extra styrka/addition).
    Linstyper

    LensWay säljer nästan alla mjuka kontaktlinser som finns på marknaden. Man kan dela upp dem i följande linstyper:

    Endags-, vecko-, eller månadslinser

    Beroende på dina behov och förutsättningar kan du välja att ersätta dina linser med ett nytt par varje dag, varje vecka, varannan vecka eller varje månad. Endagslinser passar dig som har ett aktivt liv och vill slippa rengöring och desinfektion av dina linser. Vecko- och månadslinser finns oftast i fler parametrar och passar alla typer av synfel, dessa linser tas ut varje kväll för rengöring och sätts därefter in igen nästa morgon.

    Dygnetruntlinser

    Dygnetruntlinser tillverkas av silikonbaserat material vilket gör att linserna har upp till sex gånger högre syretransmission än vanliga mjuka linser som man tar ut på kvällen. Detta gör att man kan bära linserna dygnet runt i upp till 30 dagar. Följ dock alltid din optikers rekommendation när det gäller bärtid.

    Toriska linser

    Toriska linser korrigerar brytningsfel (astigmatism). Asfäriska linser kan korrigera lättare former av brytningsfel.

    Progressiva / Multifokala linser

    Progressiva linser korrigerar presbyopi, även kallat ålderssynthet. Det är en naturlig förändring i ögat som alla upplever i 40-årsåldern. Progressiva linser har en avancerad slipning för att åtgärda detta.

    Färgade linser

    För att framhäva färgen på ljusa ögon (blå, grå, gröna) lämpar sig så kallade Enhancer-linser bäst. De förstärker och intensifierar den egna ögonfärgen utan att förändra den drastiskt. Har du mörka ögon eller vill du ändra din färg drastiskt krävs en täckande lins, så kallade opakmålad som täcker över din naturligt mörka ögonfärg och ger dig en helt annan färg. Om du vill beställa färgade linser med styrka krävs det att du har ett linsrecept. För färgade linser utan styrka behöver du inte ha ett linsrecept, men för att säkerställa att linserna passar dina ögon samt att de ger önskat resultat, rekommenderar vi ändå att du tar kontakt med en optiker för tillpassning.

    Så beställer du linser
    1. Välj ditt linsmärke
    2. Ange dina linsparametrar
    3. Ange dina personuppgifter och välj betalningssätt.

      Du kan välja att betala med kort, via din internetbank, via delbetalning eller få varorna skickade mot faktura (ingen avgift tillkommer). Fakturan ska betalas inom 15 dagar.

      Vid kortköp eller direktbetalning debiteras köpbeloppet ditt konto vid beställningstillfället.

    4. Trycka på köp. Inom en timme får du en bekräftelse på din beställning via e-post.
    Linsparametrar

    När du köper linser på nätet behöver du ange parametrar som vi listar och förklarar nedan. Du hittar ditt linsmärke och dina parametrar på ditt recept eller tidigare linsförpackning.

    Styrka (POW/PWR/SPH) Styrka anger hur stort ditt synfel är i ett plus- eller minusvärde.

    Baskurva (BC)- Baskurvan beskriver hur kupad linsen är - desto lägre värde, desto kupigare lins.

    Diameter (DIA)- Diametern är linsens storlek mätt från kant till kant på linsen.

    Cylinder (CYL)- Cylindern anger hur starkt ditt brytningsfel är.

    Axel (AX)- Axelvärdet anger vinkeln på ditt brytningsfel.

    Addition (ADD) - Addition eller extra styrka beskriver skillnaden i styrka mellan de olika fokala fälten i multifokala eller bifokala linser.

     

    Om du är osäker på dina linsuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundservice för råd.

    Hittar inte mina linser
    LensWay säljer de allra flesta linser som finns på marknaden. Om du inte hittar ditt linsmärke, kan det vara så att du använder optikerns egna linsmärken. Många optiker säljer vanliga kontaktlinser under egna namn. Vi har listat optikernas egna linser här och angett originalnamnet på linsen. Då kan du själv jämföra priser och bestämma var du köper dina linser! Kontakta vår kundservice om du inte hittar ditt linsmärke så hjälper vi dig att hitta rätt.
    Optikerns linser

    Många optiker säljer originaltillverkarens kontaktlinser under egna namn. Vi har listat optikernas egna linsmärken här och angett originalnamnet på linsen. Kontakta vår kundservice om du inte hittar ditt linsmärke, så hjälper vi dig att hitta rätt.

    Linshantering

    Om du inte har använt kontaktlinser tidigare får du lära dig att hantera linserna på rätt sätt hos din optiker, samtidigt som du gör en synundersökning.

    Om du använder endagslinser slipper du linsskötsel och kan då ta ett nytt fräscht par varje dag.

    Om du däremot använder vecko- eller månadslinser är det viktigt att du rengör dina linser noggrant. Beläggningar gör att komforten och synen minskar samtidigt som risken för infektion ökar. Se till att förvara dina linser i ett rent linsetui med ny förvaringsvätska varje dag. Om du använder dina linser sällan bör du byta förvaringsvätskan en gång i veckan, eller enligt bruksanvisning.

    Nedan följer några tips för isättning och uttagning:

    Isättning

    Tvätta händerna, ta ut linsen från förpackningen och placera linsen på ditt högra pekfinger. Kontrollera att linsen är rättvänd (kanten ska luta inåt, vissa linser har in- och ut-markering). Tag vänster hands långfinger och håll upp det övre ögonlocket. På samma gång håller du ned det nedre ögonlocket med höger hands långfinger. Titta dig själv i ögonen i en spegel och för långsamt och försiktigt linsen på ditt öga. När linsen sitter på ögat - släpp försiktigt taget om ögonlocken och blinka lätt.

    Urtagning

    Titta uppåt och håll ner ditt undre ögonlock. Dra ner linsen till det vita partiet i ögat och ta försiktigt tummen och pekfingret och ”nyp” ut linsen (inga naglar) ur ditt öga.

    Frysta linser

    Mjuka linser kan lätt frysa till is på vintern när det är minusgrader ute. Linserna kan dock användas helt utan problem efter att de har tinats upp i rumstemperatur. Påskynda absolut inte upptiningsprocessen, det kan skada dina linser.

    Hälsosam linsanvändning

    Kontaktlinser är för många människor ett sätt att förenkla livet och se bra ut. För ett hälsosamt linsbärande är det viktigt att du enbart använder linser som du har blivit tillpassad av en optiker och att du följer din ordination när det gäller bärtid. Vi rekommenderar att du kontrollerar dina ögon hos optikern minst en gång om året.

    De vanligaste anledningarna till problem med kontaktlinser, såsom ögoninfektion, är slarvig hantering och att man använder linserna längre än man har blivit ordinerad. Studier har visat att risken för infektioner minskar när det är enkelt och billigt att skaffa linser, för då byter man sina linser i rätt tid. Därför vill vi på LensWay alltid erbjuda dig det enklaste och billigare sättet att köpa linser på.

    När dina linser inte känns bra i ögat, kontrollera först och främst att du använder linser som överensstämmer med din ordination och att linserna inte är defekta. Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor. Kvarstår problemen bör man sluta använda linserna och kontakta ögonläkare eller optiker för vidare utredning.

    Glasögon

    Synfel

    Synfel är vanligt förekommande och kan oftast enkelt korrigeras med linser eller glasögon. Det finns i stort sett fyra olika typer av synfel:

    1. Översynthet (hyperopi, långsynthet) - man ser sämre på närmare håll (glasen har plusstyrka).
    2. Närsynthet (myopi) - man ser sämre på längre håll (glasen har minusstyrka).
    3. Astigmatism - man ser inte skarpt då ljusets brytpunkt får skärpa i olika vinklar (glasen har cylinder och axel). Detta synfel är oftast kombinerat med antingen översynthet eller närsynthet.
    4. Ålderssynthet (presbyopi) - man ser sämre på nära håll och får svårt att läsa liten text p.g.a. att ögat har svårare att anpassa sig (glasen har en extra styrka/addition).
    Glasögontyper

    De vanligaste typerna av glasögon är avståndsglasögon, läsglasögon, terminalglasögon och progressiva glasögon:

    Avståndsglasögon

    Korrigerar synen för att du ska se bra på avstånd. Avståndsglasögon korrigerar närsynthet (minus-styrkor), översynthet (plus-styrkor) och brytningsfel (astigmatism).

    Läsglasögon

    Läsglasögon är för dig som har problem med närseendet och har ett begränsat skärpedjup. De är anpassade för dig som bara har behov av att se på ett enda avstånd.

    Terminalglasögon

    Terminalglasögon är glas som är anpassade för dig som arbetar framför datorn. Glaset har en styrka som är utformad för att passa avståndet till dataskärmen. Med terminalglas skyddar du dina ögon i arbetssituationer där det behövs och kan på så sätt hålla koncentration uppe längre.

    Progressiva glasögon

    Korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för avstånd och i nedre delen finns styrkor för läsavstånd. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan

    Moderna progressiva glas har en osynlig och steglös styrkeändring från långt håll till nära håll. Glasets ovandel används för att se på långt håll medan nedre delen används för att se saker på nära håll. Den senaste generation av progressiva glas som LensWay använder, s.k. FreeForm progressiva glas, kräver endast en kort tillvänjningsperiod då övergången mellan när- och avtåndsseende är mjuk.

    Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor eller funderingar så hjälper vi dig.
    Våra glas, bågar och tillval

    Hos oss hittar du ett stort urval av snygga bågar att välja mellan. När du väl valt din båge ser vi till att du får det glas som passar bäst för ditt synfel och den båge du valt. Våra priser är ärliga, alla priser du ser inkluderar enkelslipade glas av samma höga kvalitet som dem du hittar hos optikern samt glasögontillbehör (fodral, puts-spray, putsduk och skruvmejsel).

    Progressiva glasögon

    Progressiva glasögon korrigerar ålderssynthet (presbyopi). I övre delen av glaset finns styrkor för avstånd och nedre delen styrkor för läsavstånd. Däremellan ändras styrkorna gradvis mellan avståndsstyrkan och närstyrkan. Beställer du progressiva glasögon tillkommer 1495 kr utöver priset för bågen.

    Vi tillverkar de glasögonen du vill ha. Kontakta gärna vår kundservice om du har frågor eller funderingar så hjälper vi dig.

    Solglas och fotokromatiskt glas
    Solglas

    Solglas är färgade glas som skyddar dina ögon mot solen och kraftigt reducerar risken att drabbas av störande reflexer och bländning. Ett glas som är helfärgat har samma mörkhet och färg i hela glaset medan ett gradalfärgat glas är mörkare upptill, detta för att dämpa det starka ljuset från solen utan att ta bort för mycket ljus vid exempelvis läsning.

    Våra klassiska solglas har 85 % infärgningsgrad. Du kan välja mellan gråa, bruna och gröna glas. Nästan alla våra bågar går att beställa med solglas, och du kan beställa dem antingen med eller utan styrka. Alla våra solglas glas har en antireflex-, hårdhets- och vattenavvisande behandling och ger dig 100 % UV-skydd.

    Polariserande glas

    Polariserande glas gör att du inte behöver bekymra dig över reflexer i snö, vatten och blöt asfalt. De är ett naturligt val för dig som sysslar med utomhusaktiviteter som skidåkning och segling. Polariserande solglas är också det bästa alternativet om du ska köra bil när solen lyser starkt.

    Du kan välja mellan gråa och bruna polariserande glas. Alla våra solglas glas har en antireflex-, hårdhets- och vattenavvisande behandling och ger dig 100 % UV-skydd.

    Fotokromatiska glas

    Fotokromatiska glas är glas som reagerar på UV-ljuset och blir mörkare ju starkare ljuset är. När du bär glasögonen med fotokromatiska glas inomhus är glasen ljusa, men när du är ute i solljus blir glasen mörka. Fotokromatiska glas är ett idealiskt val för dig som alltid bär glasögon men vill slippa byta till solglasögon när solen kommer fram.

    Om du vistas i områden där UV-strålningen är intensivare, t.ex. i fjällen, kan fotokromatiska glas bli mörka även fast det är mulet.

    Du kan välja mellan gråa och bruna fotokromatiska glas. Alla våra solglas glas har en antireflex-, hårdhets- och vattenavvisande behandling och ger dig 100 % UV-skydd.
    Vad ingår i priset?
    Detta ingår i priset när du köper glasögon:
    1. Glasögonbåge och fodral.
    2. Enkelslipade glas för just ditt synfel.
    3. Antireflex- och hårdhetsbehandling.
    4. Fri retur
    5. Prova utan risk i 3 månader
    6. 2 års produktgaranti
    Vid köp av progressiva glasögon tillkommer 1495 kr till priset av enkelslipade glasögon.
    Hur kan ni sälja glasögonen så billigt?

    Vi på LensWay har under de senaste 10 åren tillsammans med våra kunder effektivt pressat priserna på linser - nu vill vi göra samma sak med glasögon. Det finns mycket pengar att spara på ditt glasögonköp. Vi har egen tillverkning av glasögonen, effektiv logistik och inte några mellanhänder.

    Vad kostar progressiva glasögon?

    De flesta av våra bågar kan du beställa med progressivt glas. När du beställer progressiva glasögon lägger du till 1495 kr utöver priset för bågen. I priset ingår glasögontillbehör (fodral, putsduk och skruvmejsel).

    Så beställer du glasögon

    Beställning av glasögon går till på följande sätt:

    1. Välj din båge.
    2. Fyll i dina styrkor och värden som du hittar på ditt recept.
    3. Betala mot faktura (betalas inom 15 dagar), med ditt betalkort eller via din internetbank (köpebeloppet debiteras ditt konto vid köptillfället).
    Att beställa glasögonen direkt är det snabbaste sättet till nya glasögon, glasögonen levereras normalt inom 1-3 veckor. Vid beställning av progressiva glas eller väldigt höga/låga styrkor kan leveranstiden bli något längre.
    Styrkor och pupillavstånd
    Så fyller du i styrkor och pupillavstånd

    På ditt glasögonrecept hittar du de värden du behöver för att beställa glasögon. Om du inte har receptet kan du begära att få ut det från din optiker. Det har du rätt till enligt patientjournallagen. Beroende på vilket synfel du har hittar du kombinationer av nedan beskrivna värden. Kom ihåg att ange värden både för höger öga (OD) och vänster öga (OS).

    Styrka/power/sfär/sphere

    Minus-värden talar om att du är närsynt och plus-värden att du är översynt.

    Cyl/Cylinder

    Det första värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anger hur stort ditt brytningsfel är

    Ax/Axis/Axel

    Det andra värdet för korrektion av brytningsfel (astigmatism) anges i grader och talar om var på ögat ditt brytningsfel sitter.

    Pupillavstånd/PD

    Anger avståndet mellan dina två pupiller i millimeter. Det förifyllda värdet (32) är ett standardvärde som i de flesta fall fungerar bra. Om pupillavståndet endast i angivet i ett värde på ditt recept (tex 60) ska du dividera detta värde med 2. PD 60 ska alltså anges som PD 30 (vänster öga) och PD 30 (höger öga).

    Addition / ADD

    Värdet för korrektion av ålderssynthet (presbyopi) och används för progressiva glas.

    Om pupillavståndet saknas på ditt recept

    Om pupillavståndet inte finns markerat på ditt recept kan du använda det förifyllda standardvärdet (32) som i de flesta fall fungerar bra. Du kan annars enkelt mäta ut pupillavståndet själv.

    Gör så här:
    1. Be en annan person om hjälp
    2. Sätt en linjal nedanför dina ögon och titta rakt framför dig.
    3. Låt den andra personen läsa av avståndet i millimeter mellan dina pupiller och dela med två.
    4. Upprepa gärna mätningen några gånger för att säkerställa att avståndet blir rätt.
    Nöjdhetsgaranti

    Ett par glasögon är en del av personligheten och för oss är det viktigt att du känner dig nöjd med dina nya glasögon. Därför erbjuder vi dig en 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på alla optiska glasögon och solglasögon med styrka. Det betyder att du fritt får prova dina glasögon i tre månader utan risk och byta mot en annan produkt eller få pengarna tillbaka om du inte skulle bli nöjd.

    Läs mer om villkoren för nöjdhetsgarantin här

    Vänligen observera att det kan ta ett tag att vänja sig vid nya glasögon. Detta gäller även glasögon som har samma styrkor som du har haft tidigare, men speciellt om din syn har förändrats och du har beställt glasögon med ett nytt recept. Vid köp av progressiva glasögon är det mycket vanligt att det kan ta längre tid. Vi föreslår därför att du ger synen några veckor att vänja sig, men skulle du mot förmodan uppleva att dina nya glasögon inte fungerar, kontakta oss inom nöjdhetsgaranti-tiden så hjälper vi dig gärna vidare.

    Skötselråd för glasögon

    Alla våra glasögon har högklassig kvalitet och optik för ett perfekt seende. Glasen är ytbehandlade för att motstå vardagliga påfrestningar som slitage, fukt, smuts och damm. Att du sköter dina nya glasögon på rätt sätt är viktigt, dels för att de ska hålla länge och ge god synkomfort men också ur garantisynpunkt.

    Läs mer om hur du tar hand om dina glasögon här.

    Bipacksedel enkelslipade

    Bipacksedel progressiva

    Synundersökning och recept

    Synundersökning för kontaktlinsanvändare

    Vi rekommenderar att du kontrollerar dina ögon hos en optiker minst en gång om året. Förutom att kontrollera att styrkan på linserna är rätt, undersöker optikern även ögonen med en så kallad spaltlampa. Man kontrollerar att det inte finns några tecken på biverkningar som syrebrist, skavsår, irriterade ögonlock, alltför röda ögon eller kärlinväxt. Man tittar också rent allmänt efter tecken på ögonsjukdomar som grå- och grönstarr. Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller vill byta linstyp kan din optiker tillpassa nya linser. Efter genomförd synundersökning får du ett kontaktlinsrecept där alla värden och parametrar är angivna.

    Recept för linser

    Om du inte har använt kontaktlinser tidigare eller om du vill byta linstyp rekommenderar vi att du genomgår en synundersökning hos en optiker. Optikern rekommenderar då det linsmärke som passar bäst för dig och dina behov. Du får också lära dig att hantera linser på rätt sätt. Du har alltid rätt till att få en kopia på din ordination enligt patientjournallagen.

    Synundersökning för glasögonbärare

    Vi rekommenderar att du kontrollerar dina ögon hos en optiker minst en gång om året. Genom att kontrollera ditt synfel, mäta ditt pupillavstånd och undersöka hur dina ögon rör sig och samarbetar hjälper optikern dig att avgöra vilken typ av synkorrigering som är bäst lämpad för dig. Efter genomförd synundersökning får du ett glasögonrecept där alla värden och parametrar är angivna.

    Recept för glasögon

    För att beställa glasögon hos LensWay rekommenderar vi att du har ett glasögonrecept från din optiker. Du har alltid rätt till att få en kopia på ditt recept enligt patientjournallagen. I samband med att du lägger din beställning skickar du in dina värden (eller receptet) till oss.

    Måste receptet skickas in innan beställning hos LensWay?

    När du beställer dina linser från LensWay rekommenderar vi att du har ett giltigt kontaktlinsrecept från en optiker. Du behöver inte skicka in ditt recept.

    När du beställer glasögon rekommenderar vi att du har ett giltigt glasögonrecept från en optiker. Värdena anger du direkt på vår hemsida i samband med beställning.

    Optikerbesök utan att beställa glasögon eller linser

    En synundersökning eller ögonkontroll gör du hos en optiker, vart du sedan köper dina glasögon eller linser väljer du själv. Enligt patientjournallagen har du alltid rätt till att få en kopia på ditt recept.

    Synundersökning för barn

    Barn under 8 år måste alltid undersökas av ögonläkare. Barn kan inte medverka vid undersökningen på vanligt sätt och därför måste synfelet mätas med en metod där man tittar på reflexen i pupillen för att dra slutsatser om vilken glasstyrka som är rätt.

    Synundersökning hos våra samarbetsoptiker

    När du köper en synundersökning till någon av våra samarbetsoptiker postar vi ett köpebevis till dig. Giltighetstiden på köpebeviset är 3 månader från inköpsdatumet. Ring till optikern och boka en tid som passar dig. När det är dags för besöket tar du med dig ditt köpebevis och lämnar det till optikern som betalning. När undersökningen är klar får du ett recept av optikern som du använder dig av när du beställer dina kontaktlinser eller glasögon från oss. Observera att köpebeviset är personligt och kan ej överlåtas till någon annan. Giltig legitimation krävs.

    Beställning

    Olika sätt att beställa

    Det är enkelt att beställa linser eller glasögon hos LensWay. Du kan själv lägga din beställning på vår hemsida, eller så kan du kontakta vår kundservice via telefon eller e-post, så hjälper vi dig gärna.

    För att handla hos LensWay ska du ha fyllt 18 år.

    Mina sidor

    Om du tidigare har beställt hos LensWay kan du enkelt beställa via Mina sidor. Under fliken "Mina beställningar" kan du se din orderhistorik och enkelt upprepa en tidigare beställning.

    Se mer under Mina sidor.
    Ändra/avboka beställning

    Lagervaror skickas fort och för att vi ska hinna ändra din order innan den skickas iväg, är det bästa alternativet att du ringer oss på 020 - 23 20 20.

    Om du ändå vill skicka ett mail i stället, var noga med att välja ärenderubrik "Avbokning/Ändring av order".

    Leverans

    Leveranssätt

    Vi skickar din beställning direkt hem till dig som ett (skrymmande) brev med A-post. Posten avgör sedan om brevet delas ut eller om du behöver hämta det på närmaste utlämningsställe (cirka 70% av alla beställningar kan levereras direkt i brevlådan).

    Vi strävar alltid efter att kunna skicka dina linser och glasögon direkt hem till dig. Därför erbjuder vi att kostnadsfritt paketera om dina linser i ett extra tunt paket. På så sätt är chansen större att du ska få dem direkt i brevinkastet.

    För att få dina linser ompaketerade välj "Packa linserna platt" på kassasidan. Kontakta vår kundservice om du vill veta om detta är möjligt just för dina linser. Observera att vi inte kan garantera att linserna kommer direkt hem till dig, då vissa brevinkast är för smala.

    Leveranstid
    Linser

    LensWay har ett stort kontaktlinslager och skickar 95% av alla beställningar inom 24 timmar och därför har du oftast dina linser i brevlådan dagen därpå. Leveranstiden för linser med ovanliga styrkor såsom toriska kan i vissa fall bli något längre. Du är välkommen att kontakta vår kundservice för mer information om leveranstiden på dina linser.

    Solglasögon

    LensWay har ett stort solglasögonlager och skickar 95% av alla beställningar inom 24 timmar och därför har du oftast dina solglasögon i brevlådan dagen därpå. Du är välkommen att kontakta vår kundservice för mer information om leveranstiden på dina solglasögon.

    Glasögon

    Så fort vi fått din beställning sätter vi igång och tillverkar dina glasögon. Leveranstiden för glasögon är normalt 1-3 veckor, vid ovanliga styrkor eller vid beställning av progressivt-, sol- eller fotokromatiskt glas kan leveranstiden dock bli något längre.

    Ompaketering av dina linser

    Vi strävar alltid efter att kunna skicka dina linser och glasögon direkt hem till dig. Därför erbjuder vi att kostnadsfritt paketera om linser i ett extra tunt paket. På så sätt är chansen större att du ska få dem direkt i brevinkastet.

    För att få dina linser ompaketerade välj "Packa linserna platt" på kassasidan. Kontakta vår kundservice om du vill veta om detta är möjligt just för dina linser. Observera att vi inte kan garantera att linserna kommer direkt hem till dig, då vissa brevinkast är för smala.

    Köpevillkor

    Leverans

    Vi skickar alltid våra försändelser med A-post för snabbast möjliga leverans, leveranstider kan dock variera beroende på om produkten finns i lager eller ej. Vid försenad leverans har du rätt att häva köpet om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid. Du kan alltid få information om leveranstiden för just din beställning på kassasidan eller via vår kundservice.

    Pris

    När du köper produkter av LensWay ingår alltid moms i priset.

    På alla beställningar tillkommer en fraktkostnad på 49 kr. Inga andra administrativa kostnader (såsom fakturaavgift) tillkommer. Du kan se den totala summan du ska betala, inklusive frakt och moms, på kassasidan.
    Ångerrätt

    För oss på LensWay slutar inte vårt uppdrag när vi skickat din beställning, det är först när du fått varorna och kontrollerat att allt är i sin ordning som vi är färdiga med din order. Vi vill helt enkelt att du ska vara nöjd med din order! Du ska kunna känna dig trygg när du handlar hos oss, därför ger vi dig också 3 månaders ångerrätt från det datum du mottagit din order.

    Vi har 3 månaders öppet köp på linser och solglasögon, och 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på optiska glasögon och solglasögon med styrka. Vid retur står LensWay för fraktkostnaden.

    Läs mer om våra garantivillkor här.

    Kontaktlinser

    På kontaktlinser, linsvätskor och komfortdroppar har vi 3 månaders öppet köp. Öppet köp betyder att du har full returrätt i 3 månader från att du mottagit varan. Inom 3 månader kan du byta till en annan produkt eller få pengarna tillbaka, förutsatt att varorna returneras i oskadad, omärkt och obruten originalförpackning. Med originalförpackning menas tillverkarens förpackning, inte LensWays transportkartong. Om linserna är ompaketerade av LensWay, ska de returneras oöppnade, oanvända och oskadade.

    Kontaktlinser räknas som medicinska produkter och därmed ett undantag från konsumentköplagen som säger att man får öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar.

    Glasögon

    Ett par glasögon är väldigt personliga, och för oss är det viktigt att du känner dig nöjd med dina nya glasögon. Därför erbjuder vi dig en 3 månaders prova utan risk –nöjdhetsgaranti på alla optiska glasögon och solglasögon med styrka. Det betyder att du riskfritt kan prova dina glasögon i tre månader, och byta mot en annan produkt eller få pengarna tillbaka om du mot förmodan inte skulle bli nöjd.

    Vänligen observera att det kan ta ett tag att vänja sig vid nya glasögon. Detta gäller speciellt om din syn har förändrats och du har beställt glasögon med ett nytt recept, men även för glasögon som har samma styrkor som du har haft tidigare. Vid köp av progressiva glasögon är det mycket vanligt att det tar längre tid. Vi föreslår därför att du ger dina ögon några veckor att vänja sig, skulle du trots det fortfarande uppleva att dina nya glasögon inte fungerar, kontakta oss innan nöjdhetsgaranti-tiden gått ut så hjälper vi dig gärna vidare.

    Solglasögon

    På solglasögon har vi 3 månaders öppet köp. Öppet köp betyder att du har full returrätt i 3 månader från att du mottagit varan. Inom 3 månader kan du byta till en annan produkt eller få pengarna tillbaka, förutsatt att solglasögonen returneras i oskadad, omärkt och oanvänt skick, i originalemballage tillsammans med medföljande tillbehör. Du får dock givetvis öppna din order och prova solglasögonen innan du eventuellt väljer att returnera dem.

    Kampanjer och tävlingar

    Vänligen observera att kampanjer och tävlingar kan ha separata villkor som är specifika för just den kampanjen eller tävlingen.

    Returer & Byten
    Meddela alltid oss innan du returnerar varor så att vi kan registrera din retur och ge dig returinstruktioner, samt eventuellt hjälpa dig med att lägga en ny beställning.

    Returnera via kundservice
    Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med instruktioner för hur du returnerar din order. Vår kundservice har öppet mån-tor 8.00 - 20.00, fredagar 08.00- 8.00 och helger 10.00 - 14.00. Du når oss via telefon på 020 – 23 20 20 eller via e-post: kundservice@lensway.se.

    Återbetalning
    När det finns pengar över från exempelvis en retur eller en för stor betalning, skickar vi ett återbetalningsmejl till mejladressen du angav vid köpet. Du kan välja att antingen kontakta oss för att flytta beloppet till en annan faktura, eller att följa instruktionerna i mejlet för att få tillbaka pengarna på kontot. Om beloppet överstiger 30 000 SEK behöver du bifoga ett betalningsunderlag, exempelvis ett kvitto eller ett kontoutdrag.

    Följande information ska framgå:

    • Datum då betalningen gjordes
    • Kontonumren som pengarna betalades från och till
    • Beloppet som betalades
    • OCR-nummer som angavs
    Returkostnad
    LensWay står för portokostnaden av din retur. När du skickar din order tillbaka, använd gärna originalkartongen eller motsvarande emballage som skyddar produkterna väl.

    Kampanjer
    Kampanjer och erbjudanden kan ha specifika regler och villkor och måste nyttjas i enlighet med dessa. Vid eventuell retur/byte efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas.

    Norwegian Reward-kunder
    Som Reward-kund har du möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina produkter. Innan du returnerar dina varor behöver du också kontakta vår kundservice och uppge att du är Reward-kund.
    Reklamationer

    Skulle din produkt vara trasig vid leverans har du rätt att reklamera den. Du måste reklamera din vara inom skälig tid efter det att du märkt, eller borde ha märkt felet. För att reklamera din vara ta kontakt med vår kundtjänst, ring 020-23 20 20 eller maila kundservice@lensway.se.

    Vid eventuell tvist kommer vi att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

    Den 1 januari 2016 började en ny lag om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden att gälla. Lagen säger att konsumenter ska kunna lämna in klagomål på alla officiella EU-språk. EU-kommissionen har lämnat en länk till ODR-plattformen http://ec.europa.eu/odr.

    Läs mer här: http://www.arn.se/om-arn/aktuellt/vilka-ar-nyheterna-efter-den-1-januari-2016/
    Förbehåll

    Vi gör allt för att du ska få rätt information vid ditt köp. Men vi reserverar oss för eventuella prisfel, slutförsäljning och lagerhållning. Vi förbehåller oss även rätten att neka köp.

    Prisgaranti

    På LensWay handlar du till mycket bra priser. Prisgarantin innebär att vi regelbundet ser över vår prissättning för att säkerställa att du kan handla tryggt och säkert utan att någonsin oroa dig för prissättning över marknadspris. Skulle du mot förmodan hitta dina kontaktlinser, glasögon eller solglasögon till ett lägre pris hos en annan optikbutik får du köpa produkten från oss till samma pris. Förutsättningen är att det är samma produkt som har samma specifikationer och att den kan köpas på lika villkor.

    Om du hittat en produkt till ett billigare pris, går du tillväga på följande sätt:

    Kontakta vår kundservice och meddela var du har hittat produkten billigare. Bifoga en länk till sidan där du hittade det billigare priset. Vi hjälper dig gärna!

    Villkor för prisgarantin:
    • Prisgarantin gäller på kontaktlinser och tillbehör, glasögon och solglasögon.
    • Prisgarantin gäller i 14 dagar efter genomfört köp.
    • Prisgarantin gäller på ordinarie pris, inga tillfälliga erbjudanden, kampanjer, priser som kräver medlemskap eller annan form av betalning, rea- eller andra rabatterade priser.
    • Prisgarantin kan inte kombineras med andra kampanjer eller erbjudanden.
    • Prisgarantin kan inte kombineras med linsabonnemanget.
    • Prisgarantin avser totalpriset inklusive alla eventuella avgifter. Där priset hos oss t.ex. är inklusive frakt, matchar vi totalpriset för produkten och frakten.
    • Webbutiken där du hittat produkten till ett billigare pris måste vara en svensk butik registrerad i Sverige. Garantin omfattar inte köp gjorda i utlandet.

    För att åberopa prisgarantin på solglasögon från Ray-Ban krävs det att butiken eller webbutiken du handlat dem i är en certifierad Ray-Ban-återförsäljare. Detta för att säkerställa att produkten är äkta. För att se hur symbolen ser ut som bekräftar att återförsäljaren är certifierad, klicka här: https://www.ray-ban.com/_repository/_pages/_edealer/Authorized.aspx?did=f3c1ab71-708c-4aa5-9c96-a82c225e0ece https://www.ray-ban.com/_repository/_pages/_edealer/Authorized.aspx?did=f3c1ab71-708c-4aa5-9c96-a82c225e0ece

    Nöjdhetsgaranti

    För oss är det viktigt att du blir 100% nöjd. Därför ger vi dig 3 månaders nöjdhetsgaranti för att du ska i lugn och ro kunna känna efter om köpet känns bra i maggropen. Skulle du av någon anledning inte vara helt nöjd får du pengarna tillbaka.

    Läs mer om villkoren för nöjdhetsgarantin här.
    Produktgaranti

    Vi ger dig två års produktgaranti på samtliga produkter. Produktgarantin avser produktionsfel och omfattar inte skador som uppkommit av normalt slitage, yttre skador, eller på grund av felaktigt bruk.

    Läs mer om villkoren för produktgarantin här.

    Betalning

    Betalningssätt

    LensWay samarbetar med Klarna och erbjuder dig att betala din beställning på ett flertal olika sätt. Du kan betala med kort eller via direktbetalning, mot faktura via Klarna Faktura eller delbetalning via Klarna Konto.

    Kortbetalning

    Du kan betala med VISA eller Mastercard. Betalningen är skyddad och ditt kortnummer skickas genom en krypterad uppkoppling (SSL) direkt till din bank. Inga extra avgifter tillkommer.

    Direktbetalning

    Vid en direktbetalning kan du via din egen internetbank betala via ditt vanliga bankkonto. Du dirigeras direkt till din bank för omedelbar betalning. Inga extra avgifter tillkommer.

    Fakturabetalning via Klarna Faktura

    Faktura är en smidig lösning för dig som vill beställa idag men betala senare. Fakturan skickas av Klarna via e-post samma dag som din beställning, och betaltiden är 14 dagar. Inga extra avgifter tillkommer. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Faktura.

    Delbetalning

    Med delbetalning betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du kan välja att dela din betalning på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Läs mer under Delbetalning.

    Klarna Konto

    Med Klarna Konto betalar du i din egen takt med minst 50 kr per månad. Du betalar alltså valfri summa varje månad och alla dina köp samlas på en smart månadsfaktura. Det minsta du kan betala in är 1/24 av beloppet som återstår, dock minst 50 kronor. Men utöver det kan du välja från månad till månad. Läs mer under Betalningsvillkor för Klarna Konto.

    Personuppgiftshantering

    Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

    Av säkerhetsskäl kontrollerar vi att den adress som du har angivit stämmer överens med din folkbokförda adress. Överföring sker med SSL-kryptering.

    Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

    Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES‐området.

    Klarna Checkout

    Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

    Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna Faktura eller Klarna Konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

    Se Klarnas fullständiga villkor för Klarna Checkout här.
    Varför görs det en kreditupplysning?

    Ibland behöver Klarna hämta information från en extern kreditupplysningsbyrå för att kunna göra en så korrekt kreditbedömning som möjligt. Det är frågan om en så kallad mikroupplysning, vilket innebär att den inte syns hos banker eller andra kreditgivare och inte påverkar din kreditvärdighet. Du får en kopia på kreditupplysningen per post.

    Återbetalningar

    Om du har betalat för mycket eller av någon annan anledning ska få tillbaka pengar från Klarna, skickas ett återbetalningsmail till e-postadressen du angav vid köpet. Mailet innehåller mer information, en länk till ett återbetalningsformulär samt ditt ärendenummer. Tänk på att alltid ange ditt ärendenummer innan du skickar in uppgifterna.

    Självklart går det även bra att flytta pengarna till en pågående delbetalning eller aktiv faktura hos Klarna. Kontakta Klarnas kundservice för hjälp med detta.

    Klarna Faktura

    Betalningsvillkor för Klarna Faktura

    Via Klarna Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Du får din faktura från Klarna via e-post samma dag som din order skickas från oss, och du har 14 dagar från den dagen din beställning skickats att betala fakturan.

    Du behöver alltså aldrig betala innan du har fått dina varor. Inga extra avgifter tillkommer vid köp mot faktura. Observera att du alltid måste ange fullständigt personnummer vid köp via Klarna Faktura.

    Om du för någon anledning inte har mottagit fakturan via e-post, kan du ladda ner den från Mina sidor på Klarnas hemsida, genom att ange den e-postadress du uppgav vid köpet.

    Jag har inte mottagit min faktura, vad ska jag göra?

    På Klarnas hemsida kan du alltid själv få fram din faktura genom att ange den e-postadress du uppgav vid köpet, via Mina sidor. Där har du också möjlighet att skriva ut en kopia på din faktura och dessutom flytta fram förfallodatumet med 10 dagar.

    Om du föredrar att kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp eller om du har andra frågor eller funderingar kring din faktura, kontakta gärna Klarna på 08-120 120 10 mån-tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.

    Kan jag flytta fram förfallodatumet på min faktura?

    När du betalar via Klarna Faktura, går det jättebra att flytta fram förfallodatumet på din originalfaktura med 10 dagar. Detta gör du enkelt genom att logga in på Mina sidor på Klarnas hemsida genom att antingen ange e-postadressen du använde vid ditt köp eller fakturans OCR- / fakturanummer och ditt personnummer. Där har du också möjlighet att skriva ut en kopia på din faktura.

    Det är inte möjligt att förlänga förfallodatumet ytterligare på en kontofaktura. När du använder vår tjänst Klarna konto skickas en kontofaktura i mitten av varje månad med ett sista betalningsdatum i slutet av månaden.

    Om du föredrar att kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med att flytta fram förfallodatum eller om du har andra frågor eller funderingar kring din faktura, kontakta gärna Klarna på 08-120 120 10 mån-tors 08.00-20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00-17.00.

    Varför blir jag nekad att handla mot faktura?

    När du försöker handla med faktura eller delbetalning hos Klarna görs en bedömning för att avgöra om du kan handla för det valda beloppet.

    I den här bedömningen tittar Klarna på främst tre saker: din tidigare betalningshistorik hos dem, beloppet du vill handla för samt extern information som Klarna hämtar från en kreditupplysningsbyrå. Det är alltså en kombination av flera olika faktorer som avgör om köpet går igenom.

    Skulle köpet inte gå igenom med faktura eller delbetalning kan du genomföra det med kort- eller direktbetalning i stället.

    Om du har frågor eller funderingar, ber vi dig kontakta Klarna på 08-120 120 10 mån-tors 08.00-20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00-17.00.

    Jag har redan betalat fakturan - varför har jag fått en påminnelsefaktura?

    När fakturans förfallodatum har passerat och betalning saknas, skickas en påminnelsefaktura via post. Det kan ta upp till tre bankdagar från det att betalningen gjorts tills den registreras och detta är något Klarna givetvis tar hänsyn till innan de skickar en påminnelse.

    Skulle du därefter betala ursprungsbeloppet, skickas en ny påminnelse där Klarna bekräftar att de tagit emot delar av betalningen men att påminnelseavgiften är kvar att betala.

    Du kan enkelt själv kontrollera om din betalning har registrerats och hur mycket som kvarstår genom att logga in på Mina sidor på Klarnas hemsida.

    Vad händer med min faktura när jag har gjort en retur?

    Om du bestämmer dig för att returnera hela eller delar av din order ska du givetvis inte behöva betala för dessa varor. Vänligen kontakta oss först för returinstruktioner.

    Mina sidor på Klarnas hemsida kan du förlänga fakturans förfallodatum med 10 dagar för att ge returen tid att nå fram till oss. Efter att returen har registrerats kan du se det på Mina sidor. Du ser även den uppdaterade fakturan så att du endast betalar för de varor du eventuellt har behållit.

    Skulle returen inte ha registrerats när det nya förfallodatumet närmar sig ber vi dig att kontakta Klarnas kundservice på på 08-120 120 10 mån-tors 08.00-20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00-17.00.

    Om du returnerar en produkt som du delbetalar, betalar vi tillbaka summan som du betalat in exklusive ränta och avgifter.

    Hur vet jag om jag har några öppna fakturor?

    Du kan enkelt kontrollera att din faktura är fullt betald genom att gå in på Mina sidor på Klarnas hemsida.

    Där kan du alltid själv få fram dina fakturor genom att ange den e-postadress du uppgav vid köpet. Där har du också möjlighet att skriva ut en kopia på din faktura och dessutom flytta fram förfallodatumet med 10 dagar.

    Hur gammal måste jag vara för att kunna handla mot faktura?

    Du måste vara minst 18 år gammal för att betala med Klarna Faktura eller Klarna Konto.

    Utebliven betalning

    Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 25,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

    Har du några ytterligare frågor eller funderingar kring din faktura, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 mån-tors 08.00-20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00-17.00.

    Se Klarnas fullständiga fakturavillkor här.

    Delbetalning

    LensWay erbjuder dig att via Klarna dela upp din betalning i mindre bitar, så kallad delbetalning. Beroende på orderbelopp kan du välja delbetalning som betalmetod efter att du har genomfört ditt köp, samt vilken kreditperiod som passar dig bäst.

    Precis som när du köper med faktura får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. Du vet vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

    Betala bara in ett lägre belopp (det lägsta beloppet du kan betala ser du på raden "Delbetala från" på din faktura) så görs din faktura om till delbetalning. I mitten av efterföljande månad skickar Klarna en ny faktura med post och du bestämmer själv om du vill betala det lägsta beloppet, ett valfritt högre belopp eller hela det kvarvarande beloppet för att avsluta delbetalningen.

    Se Klarnas fullständiga villkor här.

    Klarna Konto

    Betalningsvillkor för Klarna Konto

    Klarna Konto är betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Du betalar valfri summa i månaden, det minsta du kan betala in är 1/24 av beloppet som återstår, dock minst 50 kronor.

    Med Klarna Konto får du alltid hem dina varor innan du betalar och dessutom samlar alla dina köp på ett konto. Detta gäller även när du har handlat i flera olika butiker via Klarna Konto och betyder en enda faktura, oavsett antalet köp. När du väljer att betala i din egen takt, samlas alla dina köp på en faktura som du betalar i slutet av månaden efter. Det ger dig bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan när som helst välja att betala hela beloppet på en gång.

    Fakturan för Klarna Konto skickas alltid via vanlig post.

    Avgifter och ränta

    Vid ett köp om 10 000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Gällande årsränta är 19,90 % och motsvarar en effektiv ränta på 29,22 %. Kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

    Från och med lördagen den 13 december 2014 tillkommer dessutom en administrativ avgift om 29 kr, oavsett antalet köp.

    Förseningsavgift

    En förseningsavgift tillkommer om din betalning registrerats efter förfallodatumet, saknas helt under en månad eller om du har betalat ett lägre belopp än vad som stod på fakturan.

    Uteblir betalningen under flera månader i följd får du ett brev med det belopp du behöver betala för att kontot inte ska sägas upp.

    Skulle du fortfarande inte betala, går ditt Klarna konto vidare till Segoria som sköter inkassohanteringen.

    Se Klarnas fullständiga kontovillkor här.

    När skickas min kontofaktura?

    Kontofakturan skickas i mitten av månaden efter du gjorde din beställning. Den skickas alltid via post till din senast registrerade adress med ett förfallodatum mellan den 28:e-30:e.

    Handlar du till exempel i januari får du kontofakturan i mitten av februari.

    Varför har jag fått en kontofaktura/ett kontoavtal?

    Det kan bero på flera saker. Antingen har du redan vid kassan valt att delbetala köpet mellan 3-36 månader eller att betala i din egen takt med Klarna Konto. Du kan även ha valt en kampanj "Köp nu, betala i X (månad)".

    Det kan också bero på att du har startat en delbetalning på en faktura genom att betala in ett lägre belopp.

    Varför har jag fått en förseningsavgift på min delbetalning eller konto?

    En förseningsavgift tillkommer om din betalning registrerats efter förfallodatumet, saknas helt under en månad eller om du har betalat ett lägre belopp än vad som stod på fakturan.

    Betalning via Svea Ekonomi

    Betalningsvillkor för faktura Svea Ekonomi

    LensWay har tidigare samarbetat med Svea Ekonomi. Du som har fått en faktura via Svea Ekonomi kan läsa mer om villkoren här nedan. Från och med 2014-12-01 är vår samarbetspartner Klarna och du hittar de nya betalvillkoren under "Betalning".

    När du väljer att betala med faktura innebär det att LensWay överlåter din faktura till Svea Ekonomi. Betalningen ska därför betalas till Svea Ekonomis bank- eller postgiro. Dessa nummer står på fakturan som levereras med din beställning.

    När du väljer att handla mot faktura skickar LensWay dina uppgifter till Svea som utför en så kallad mikroupplysning och en förutsättning är att du är över 18 år. Om Svea väljer att göra en formell kreditupplysning med hjälp av ditt personnummer kommer du att meddelas om detta skriftligen.

    Du har 15 dagar på dig, från det att vi skickat varorna, att betala. Om du skulle glömma att betala kommer Svea Ekonomi att påminna dig och då också påföra lagstadgad påminnelseavgift om 60 kronor samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Om du inte betalar din faktura, trots påminnelser kommer Svea att lämna din faktura vidare till inkasso.

    Om du upplever något problem med din faktura som innebär att din totala upplevelse påverkas så vill vi gärna veta det. Vänligen vänd dig direkt till oss på LensWay på 020 23 20 20 eller mejla oss på kundservice@lensway.se.

    Betalningsvillkor för delbetalning via Svea Ekonomi

    När du väljer att handla med delbetalning skickar LensWay dina uppgifter till Svea som utför en så kallad mikroupplysning. En förutsättning är att du är över 18 år och att du är registrerad i folkbokföringsregistret. Om Svea väljer att göra en formell kreditupplysning med hjälp av ditt personnummer kommer du att meddelas om detta skriftligen.

    Kort efter att vi har skickat dina varor skickar Svea dig ett avtal med villkor för din delbetalning som du ska skriva under och returnera till Svea. Du kan givetvis ta del av dessa villkor innan ditt köp på http://www.sveawebpay.se/kontovillkor.

    Din första avi kommer Svea att skicka till dig i mitten av månaden efter du gjort ditt köp och den förfaller till betalning per den sista i månaden. Beloppet på avin är det minsta beloppet du måste betala utifrån den kredittid du har valt. Avierna skickas sedan på samma sätt varje månad till dess att din delbetalning är klar. Självklart kan du när som helst avsluta delbetalningen genom att betala resterande summa med en och samma avi. Räntan är 9.95 % och kostnaden per avi är 29 kronor.

    Om du returnerar en produkt som du delbetalar, betalar vi tillbaka summan som du betalat in exklusive ränta och avgifter.

    Jag har frågor om min delbetalning via Svea Ekonomi

    Har du frågor om en pågående delbetalning hos LensWay via Svea ekonomi får du personlig hjälp om du ringer Svea Ekonomi på telefonnummer 08 - 514 931 13.

    Det finns mer information kring delbetalningar på Svea Ekonomis hemsida.

    Mina sidor

    Vad är Mina sidor?

    Mina sidor är tjänsten som ger dig snabb åtkomst till alla dina uppgifter. Genom Mina sidor kommer du också att få nyheter och inspiration, samt företräde till kampanjer och specialerbjudanden.

    Vad kan jag göra på Mina sidor?
    • Under fliken "Mina recept" kan du spara dina recept.
    • Under fliken "Mina beställningar" kan du se din orderhistorik och enkelt upprepa en tidigare beställning.
    • Under fliken "Mina uppgifter" kan du enkelt ändra dina uppgifter.
    • Under fliken "Mina favoriter" kan du spara dina favoritprodukter inför framtida beställningar.
    Hur registrerar jag mig?

    För att kunna börja använda Mina sidor behöver du först registrera dig.

    Gör så här:
    1. Gå till registreringssidan för Mina sidor.
    2. Ange din e-postadress och välj ett lösenord, klicka sedan bara på "Registrera konto". Tänk på att du måste använda samma e-postadress som vid tidigare beställningar om du vill kunna se din orderhistorik.
    3. Godkänn användarvillkoren genom att klicka på "Jag godkänner användarvillkoren".
    4. Du loggas automatiskt in på Mina sidor och kan börja använda alla funktioner.
    Hur loggar jag in på Mina sidor?

    Du loggar in på Mina sidor med din e-postadress och ditt lösenord.

    Jag har tidigare använt RefillExpress, hur byter jag till Mina sidor?

    Mina sidor ersätter vår tidigare tjänst RefillExpress. Du som tidigare har använt RefillExpress behöver registrera dig på nytt som ny användare för att kunna använda Mina sidor. Använd samma e-postadress som vid tidigare beställningar, du får då direkt tillgång till din orderhistorik och kan snabbt göra ombeställningar precis som tidigare via RefillExpress.

    Gör så här:
    1. Gå till registreringssidan för Mina sidor.
    2. Ange din e-postadress och välj ett lösenord, klicka sedan bara på "Registrera konto". Tänk på att du måste använda samma e-postadress som vid tidigare beställningar om du vill kunna se din orderhistorik.
    3. Godkänn användarvillkoren genom att klicka på "Jag godkänner användarvillkoren".
    4. Du loggas automatiskt in på Mina sidor och kan börja använda alla funktioner.
    Jag har glömt mitt lösenord, vad ska jag göra?

    Om du har glömt ditt lösenord, kan du få ett nytt genom att fylla i din e-postadress och klicka på "Återställ" på "Återställ lösenord"-sidan. Det nya lösenordet skickas till din e-postadress.

    Vi rekommenderar att du byter lösenordet första gången du loggar in på Mina sidor.

    Jag får inget mail när jag har återställt mitt lösenord

    När du beställer ett nytt lösenord ska det komma ett mail till dig. Om mailet inte dyker upp i din mailbox, kontrollera att det inte har hamnat i skräpposten. Om mailet inte finns där heller, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

    Hur ändrar jag mina uppgifter på Mina sidor?

    Att uppdatera dina uppgifter på Mina sidor är enkelt. Du gör det under fliken "Mina uppgifter" genom att klicka på "Ändra uppgifter". Du kan själv ändra alla dina andra uppgifter. När du har gjort dina ändringar klickar du på "Spara".

    Varför måste jag ange personnummer?

    När du registrerar dig för Mina sidor måste du ange personnummer. Det är viktigt för oss att skydda din personliga information. För din egen säkerhet vill vi därför att du anger ditt personnummer, så att vi kan identifiera dig och motverka att man skapar ett konto i någon annans namn.

    Kostar det någonting att använda Mina sidor?

    Det kostar ingenting att registrera sig på Mina sidor och använda alla de olika funktionerna.

    Jag vill avsluta mitt konto, hur gör jag?

    Du kan avsluta ditt konto genom att klicka på "Avsluta konto" på Mina sidor. Du bekräftar att du vill avsluta ditt konto genom att fylla i ditt lösenord.

    Observera att om du väljer att avsluta ditt konto, kommer all information på ditt användarkonto ligga kvar i 30 dagar efter avslutning i fall du skulle ångra dig och vilja återskapa ditt konto. Efter det kommer du inte längre att ha tillgång till någon av den information du lagt in i ditt konto.

    Jag har avslutat mitt konto men jag ångrar mig, hur gör jag?

    När du väljer att avsluta ditt konto, ligger all användarinformation kvar i 30 dagar i fall du skulle ångra dig och vilja återskapa ditt konto.

    Om du vill återskapa kontot, kontakta vår kundservice som hjälper dig. Om det har gått mer än 30 dagar efter du avslutade kontot, kan det gamla kontot inte längre återskapas utan du måste skapa ett nytt konto för att kunna logga in på Mina sidor.

    Användarvillkoren för Mina sidor

    Detta avtal gäller LensWays användarvillkor. Med användare avses den som registrerat sig hos LensWay.se. Detta avtal gäller tills vidare, och du kan avsluta ditt konto när du vill. Att avsluta ditt konto eller ändra dina uppgifter gör du under Mina sidor. All information på ditt användarkonto ligger kvar i 30 dagar efter avslutning i fall du skulle ångra dig och vilja återskapa ditt konto.

    Du som handlar är över 18 år. Om du är under 18 år och vill handla på LensWay.se behöver du målsmans tillstånd.

    Du får bara ha ett konto hos LensWay. Du som användare är ytterst ansvarig för dina inloggningsuppgifter, lämna inte ut dem till någon annan. Alla beställningar som sker via ditt konto anses du vara betalningsskyldig för.

    LensWay har rätt att granska ditt användarkonto när misstanke om missbruk av villkoren föreligger. Felaktiga uppgifter vid registreringen eller missbruk kan medföra att ditt konto blir raderat.

    Som användare godkänner du att LensWay får skicka ut erbjudanden till dig och göra marknadsundersökningar med dina uppgifter som grund. Du kan när som helst välja att avregistrera dig från våra nyhetsutskick. Du kan avregistrera dig från våra nyhetsbrev via nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice. Att avregistrera dig från sms-utskick kan du göra genom att skicka STOP till avsändarnumret i mottaget reklamutskick eller att kontakta kundtjänst.

    LensWay hanterar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen (PUL). Dina personuppgifter kommer att användas av LensWay för att administrera kundrelationen samt för marknadsföringsändamål. Genom att registrera dig hos LensWay eller/och göra en beställning accepterar du att LensWay lagrar och använder dina kontaktuppgifter samt uppgifter om dina inköp. Dina uppgifter sparas för att kunna behandla dina beställningar samt för utskick av erbjudanden av LensWay, genom e-post, sms eller annan direktreklam.

    LensWay förbehåller sig rätten att förändra villkoren.

    Säkerhet

    Personuppgifter

    LensWay följer de regler som stadgas i personuppgiftslagen (PUL). Enligt denna lag måste du samtycka till att vi behandlar och sparar uppgifter om dig i vår databas. Personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna policy är LensLogistics AB. Genom att lägga en beställning, registrera dig på LensWay.se eller på annat sätt använda LensLogistics tjänster bekräftar du att du samtycker till LensLogistics behandling av dina personuppgifter enligt denna personuppgiftspolicy.

    Alla personuppgifter inklusive ditt personnummer och uppgifter på dina recept som du lämnar till oss eller som vi får del av när du anmäler dig för köp eller besöker vår hemsida sparas i syfte att administrera kundförhållandet, för att kunna behandla dina beställningar och köp samt administrera betalningar och fakturor. Dina personuppgifter behandlas även för att LensLogistics ska kunna erbjuda dig som kund relevant information samt för att marknadsföra LensLogistics/LensWay och dess produkter och tjänster via e-post, sms eller annan direktreklam.

    Du har alltid rätt att vända dig till LensLogistics och begära att dina personuppgifter inte ska användas för marknadsföringsändamål. LensLogistics kommer aldrig att låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte. Du kan när som helst avregistrera dig från våra nyhetsbrev, för att avregistrera dig följ instruktioner som finns i mail- och sms-utskick. Efter avregistrering får du fortfarande information skickad till dig gällande köp och leveranser. LensLogistics kommer aldrig att låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte.

    Du har rätt att efter begäran få ta del av information om de personuppgifter som finns registrerade om dig hos LensLogistics. En begäran om registerutdrag ska göras skriftligen på papper och vara egenhändigt undertecknad av den person som utdraget avser. Om det finns felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta uppgifter registrerade om dig har du även rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.

    Kreditkorts- och direktbetalning

    För kreditkorts- och direktbetalning kommer ditt kortnummer att skickas genom en krypterad uppkoppling direkt till din bank. DebiTechs secure server software (SSL) är industristandard och det bästa tillgängliga programmet för säkra affärstransaktioner.

    LensWay får inte tillgång till någon information angående ditt kort eller din bank.

    Service

    Få professionell information och råd

    Våra kundservicemedarbetare har fått en grundutbildning i synfel, kontaktlinser, kontaktlinsbärande och glasögon. De hanterar mer än 800 kundsamtal om dagen och vet svaren på de flesta frågor som kan uppstå. Dessutom får alla medarbetare kontinuerligt uppdaterad information och blir vidareutbildade.

    Du kan även få hjälp på följande språk: svenska, norska, finska, danska, tyska, holländska och engelska.

    Tyck till om LensWay

    Då vi ständigt vill förbättra vårt produktutbud, våra tjänster och service gentemot dig som kund, är vi tacksamma för din feedback.

    Du är välkommen att skicka in dina kommentarer eller förslag per e-post till kundservice@lensway.se så hjälper du oss att bli bättre på att möta våra kunders förväntningar.

    Ompaketering av dina linser

    Vi strävar efter att alltid kunna skicka dina linser och glasögon direkt hem till dig. I de fall försändelsen inte kan levereras direkt i brevlådan erbjuder vi att kostnadsfritt paketera om linser i ett extra tunt paket.

    Välj ”Packa linserna platt” på kassasidan så kan vi leverera linserna direkt hem till dig! Kontakta vår kundservice om du vill veta om detta är möjligt just för dina linser.

    Kampanjer

    Generell information om våra kampanjer

    LensWay erbjuder ofta olika typer av tidsbestämda kampanjer. Kampanjer och erbjudanden kan ha specifika regler och villkor och måste nyttjas i enlighet med dessa. Observera att du inte kan kombinera olika erbjudanden inom samma produktkategori. LensWay reserverar sig också för eventuella prisändringar, feltryck och slutförsäljningar.

    Vid eventuell retur/byte efter kampanjperioden kan erhållna rabatter inte utnyttjas.

    Johnson & Johnson, linskampanj. Uppgradera från ACUVUE® ADVANCE® for ASTIGMATISM till ACUVUE OASYS® for ASTIGMATISM.

    Dina personuppgifter kommer att behandlas av Lenslogistics AB samt att personuppgifterna kan komma att överföras till en utpekad tredje part, för att Johnson & Johnson Vision Care ska kunna uppfylla sina förpliktelser med anledning av detta erbjudande. Dina personuppgifter kommer att raderas när det inte längre är nödvändigt för LensLogistics AB eller den utpekade tredje parten att behandla dessa.

    Genom denna ansökan samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas av LensLogistics AB, P.O Box 1294 Österögatan 4, SE- 164 29 Kista , +46 (0) 8 520 52 800, SE556579318801, kundtjanst@lensway.se samt till att personuppgifterna kan komma att överföras till en utpekad tredje part, för att Johnson & Johnson Vision Care ska kunna uppfylla sina förpliktelser med anledning av detta erbjudande. All behandling av dina personuppgifter sker i enlighet med vad som stadgas i personuppgiftslagen (SFS 1998:204), ”PuL”. Ändamålet med LensLogistics AB behandling av dina personuppgifter är för utvärderingssyfte och förbättring av kampanjens genomförande. För denna behandling är Lenslogitsics AB personuppgiftsansvarig. Ändamålet med en utpekad tredje parts - behandling av dina personuppgifter är att uppfylla de förpliktelser gentemot dig som kund som följer med anledning av detta erbjudande, såsom genom administration, utvärdering och förbättring av kampanjens genomförande. För denna behandling är Johnson Vision Care personuppgiftsansvarig. Dina personuppgifter kan vidare komma att användas för marknadsföringsändamål, du har dock alltid rätt att vända dig till oss enligt kontaktuppgifter ovan och begära att dina personuppgifter inte ska användas för marknadsföringssyften. Om du vill få information om vilka personuppgifter som behandlas om dig kan du kontakta oss och begära ut ett så kallat registerutdrag, se kontaktuppgifter ovan. Ett registerutdrag kan du begära ut kostnadsfritt en gång per kalenderår. En begäran om registerutdrag ska vara skriftlig, innehålla uppgift om namn och personnummer och vara egenhändigt undertecknad av den person som utdraget avser. Du har även rätt att när som helst vända dig till oss och begära rättelse av eventuella uppgifter om dig som är felaktiga eller inaktuella, se kontaktuppgifter ovan. Dina personuppgifter kommer att raderas när det inte längre är nödvändigt för oss att behandla dem för ovan angivna ändamål.

    JJVCC data on file 2013 Sulley A, Madec-Hily A, Packe R. Large scale survey of senofilcon A contact lens wearers. Optom Vis Sci 2012 E-abstract 125443 ACUVUE® ADVANCE® and ACUVUE OASYS® are trademarks of Johnson & Johnson Services Inc. © Johnson & Johnson AB 2016.

    Kommentera & Betygsätt

    Så här fungerar Kommentera & betygsätt

    Vi vill visa våra kunders åsikter och erfarenheter om produkter som de har inhandlat från oss. Du kan kommentera och betygsätta produkter som du själv använder för att visa vad du tycker om produkterna och göra det enklare för andra att handla.

    För att kommentera och betygsätta en produkt, gå till produktens infosida och välj "Klicka här för att betygsätta XX". Därefter kan du både lämna ett betyg mellan 1-5 och skriva en kommentar.

    Vem kan kommentera och betygsätta produkter?

    För oss är det viktigt att vi kan styrka äktheten i betygsättningen, och därför kan du kommentera produkter enbart när du är inloggad på Mina sidor. Om du inte har ett Mina sidor -konto än, kan du enkelt registrera dig här.

    Ditt omdöme kommer att publiceras med ditt förnamn och första bokstaven i ditt efternamn, ingen annan information som kan kopplas till dig kommer att synas.

    Kan jag ändra eller ta bort mina kommentarer?

    Du har tillgång till dina tidigare kommentarer när du är inloggad på Mina sidor, och kan därmed ändra betygsättningen och recensionen om din uppfattning om produkten skulle ändras, eller radera din kommentar. Gå in på produktens infosida och välj "Redigera" i kommentarsrutan för att ändra eller ”Radera” för att ta bort din kommentar.

    Hur behandlar LensWay recensionerna?

    Vi censurerar eller raderar inga kommentarer så länge de handlar om våra produkter och inte bryter mot dessa villkor.

    Vi förbehåller oss rätten att radera kommentarer som är förolämpande, kränkande, nedvärderande, trakasserande, hotfulla eller obscena, innehåller kommersiella budskap eller reklam, eller på annat sätt är stötande eller olämpliga.

    Villkor för kommentarernas innehåll

    Det är inte tillåtet att inkludera person- eller kontaktuppgifter eller något material som kan uppfattas som stötande. Det är inte heller tillåtet att inkludera länkar eller hänvisningar.

    Kom ihåg att du ska recensera produkten, inte LensWay eller tillverkaren. Om du har feedback om vår hemsida, service eller dylikt, var vänlig och kontakta vår kundservice som gärna tar emot din feedback.

    Vänligen observera att vi inte har möjlighet att svara på frågor i kommentarerna. Vid eventuella frågor hänvisar vi till vår kundservice som hjälper dig gärna.

    Hur kan jag informera er om en felaktig eller stötande kommentar?

    Skulle du hitta en kommentar som är felaktig eller stötande, vänligen kontakta vår kundservice.

    Norwegian Reward

    Erbjudandet

    Som medlem i Norwegian Reward får du CashPoints på alla dina köp hos oss, samt rabatt på glasögon och solglasögon.

    Rabatt:
    • 10% på solglasögon
    • 20% på glasögon

    Observera att erbjudandet inte går att kombinera med andra erbjudanden.

    CashPoints

    Som medlem i Norwegian Reward får du CashPoint på allt du handlar från oss. CashPoints är Norwegians egna valuta som du kan använda till att handla resor för på deras hemsida.

    När du handlar:
    • Linser får du 10% av ordervärdet i CashPoints
    • Glasögon får du 20% av ordervärdet i CashPoints
    • Solglasögon får du 10% av ordervärdet i CashPoints

    1 kr är alltid lika med 1 CashPoint. Handlar du glasögon för 1000 kr får du således 200 CashPoints.

    Villkor för att få CashPoints

    För att få CashPoints behöver du vara inloggad på mina sidor, samt ha kopplat ditt Norwegian Reward-nummer till ditt Mina Sidor-konto och aktiverat kampanjen. Du hittar ditt Reward-nummer enklast genom att logga in på norwegianreward.com.

    Kom ihåg att du endast tilldelas CashPoints när du köper från oss online. Vi har nämligen ingen möjlighet att dela ut CashPoints manuellt när du beställer via telefon eller i butik.

    Om du önskar bli Reward-medlem kan du registrera dig kostnadsfritt på norwegianreward.com.

    När får du dina CashPoints

    Har du handlat linser eller Solglasögon får du dina CashPoints 14 dagar efter att vi sänt iväg varorna. Om du köpt glasögon får du poängen 20 dagar efter att vi sänt iväg dem.

    Returrätt

    Som Reward-kund har du möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina produkter. Innan du returnerar dina varor behöver du också kontakta vår kundservice på telefonnummer 020 - 23 20 20 och uppge att du är Reward-kund.

    Observera att ångerrätten för dig som Reward-kund skiljer sig från våra ordinarie villkor.

    Linsabonnemang

    Hur ändrar jag min leveransadress för ett aktivt abonnemang?

    För att ändra leveransadress behöver du kontakta vår kundservice. Ring oss på telefonnummer 020 - 23 20 20.

    Kan jag kombinera abonnemanget med övriga kampanjer och rabatter?

    Det går inte att kombinera abonnemang med övriga kampanjer och rabatter. Däremot får du som har startat ett abonnemang en mängd andra fördelar. Du behöver t.ex. aldrig betala frakt för dina leveranser.

    Hur vet jag att mina varor skickas?

    När du har ett aktivt abonnemang, skickar vi dina linser till dig automatiskt med jämna mellanrum. Vid varje leverans kommer du att ta emot en orderbekräftelse och ett leveransbesked till din registrerade e-mailadress.

    Får du ingen bekräftelse, kontakta kundservice på 020-23 20 20 så får du hjälp.

    Jag behöver göra en ändring och mina varor har redan skickats

    Kontakta kundservice på 020 - 23 20 20 så hjälper vi dig vidare.

    Jag behöver göra en retur, hur går jag tillväga?

    Du gör precis som vanligt: kontakta kundservice på 020-23 20 20 så hjälper de dig med både returen och eventuellt byte utan att det påverkar ditt pågående abonnemang.

    Oavsett typ av byte går det alltid bra att returnera oöppnade varor då du har 3 månaders öppet köp.

    Har du fler frågor?

    Givetvis finns vår kundservice tillgänglig för eventuella frågor du har. Ring oss på 020 - 23 20 20.

    Hittar du inte svaret på din fråga så hör av dig till vår Kundservice!

    Hitta dina linser här